Parapente te Tenerife.

Vliegweek van 10/11 tot 21/11/2009.

CACTUSFLY - Tenerife.

Ik had nog wat verlof opgespaard, om net als vorig jaar tijdens de donkere, kille en natte novemberdagen, nog een keertje naar het eiland van de eeuwig durende lente te trekken om er te genieten van de heerlijke, warme zonnestralen en de leuke vluchtjes onder m'n parapente.

Woensdag 10 nov 2010.

Bij het boeken van m'n vluchten veel eerder dit jaar, had ik opnieuw vrij goedkope tickets kunnen op de kop tikken. Normaal gezien was de heenreis 's ochtends vroeg gepland, maar bij het afdrukken van mijn tickets bleken de vluchturen gewijzigd. Spijtig want zo verlies je een extra vliegdag. Pas om 13.30 u vertrokken en zo’n goeie 4 u later geland op de luchthaven van Tenerife Sur. Het eerste wat je daar dan moet doen is de klok een uurtje terugdraaien, want je zit daar in een andere tijdszone. Toen Henry mij oppikte was het al te laat om nog naar de startplaats Taucho te rijden om nog een avondvluchtje mee te pikken. Onderweg zag je een tiental vleugels in de lucht hangen en toen we op de startplaats achter de Tropicana aankwamen, kwamen de meeste al landen omdat de zon begon te setten. Ook Frank, een andere Belgische piloot, was net geland na een mooie avondvlucht. Hij had hier de voorbije dagen al goed gevlogen.

Vliegen tot Sunset.

Donderdag 11 nov 2010.

Omstreeks 10.30 u kwam Roberto mij oppikken aan het hotel. Er was iets meer bewolking en wat minder zon waardoor de drie vluchten vanaf startplaats Taucho in vrij zwakke condities gebeurden. Op de startplaats een zwak briesje, net genoeg om nog reverse te kunnen starten. Maar in de lucht was het werken om toch nog wat boven te kunnen blijven.

Hotel Fonda Central

Startplaats Taucho.

Vrijdag 12 nov 2010.

Vanochtend een stralend blauwe lucht, maar tegen de middag vormden er zich al snel wolken  aan de startplaats. In totaal hebben we toch 4 mooie vluchten vanaf Taucho kunnen maken. De avondvlucht heb ik samen met Frank gevlogen. We zijn samen gestart en onderweg naar de thermiek gezocht. Vooral boven het dorp zat er wel wat waardoor we nog mooie hoogten konden halen en toch bijna een vol uur in de lucht konden blijven.

Frank maakt zich klaar.

Zaterdag 13 nov 2010.

Vandaag moest Roberto mee de handen uit de mouwen steken, want de club van Taucho ging de startplaats in een tapijtkleed steken. Dus samen met Henry op pad. Eerst zijn we naar startplaats Jama geweest. We moesten er nog even wachten, want de wind kwam eerst nog van de verkeerde richting en er stond ook nog een groepje Engelse piloten te wachten op de goede startcondities. Maar eens de bries aantrok was het super. Onderweg mooie grote bellen tot +4m/s en zo direct tot tegen de wolken. Het was eigenlijk moeilijker om opnieuw wat hoogte te verliezen. In principe zat ik hoog genoeg om de cross richting Ifonche te maken, maar ik wou het technisch moeilijk landingsterrein van Jama nog eens aanvliegen. Niet zo simpel in thermische condities. Na de lunch zijn we richting Los Pinos gereden. Deze clif startplaats ligt wat hoger dan Taucho waar ze nog volop bezig waren met het leggen van het tapijt. Daarna zijn we nog naar Ifonche gereden voor een leuke vlucht langs de vier vingers en om de dag af te sluiten heb ik nog een avondvlucht vanaf het nieuwe tapijt te Taucho gemaakt. Het was een super vliegdag!

Aanschuiven aan startplaats Jama.

Ikke startklaar op startplaats Los Pinos.

Werken aanleg nieuw tapijt Taucho in volle aktie.

Luchtfoto met rechts het toeristisch center Las Americas.

Leuke zonsondergang.

Zondag 14 nov 2010.

Net voor de middag nog een mooie vlucht vanaf startplaats Taucho samen met Guy, een Mechelaar die nu al enkele jaren te Tenerife woont, kunnen maken.startplaats Taucho gemaakt.opnieuw met Guy van  www.tenerifehome.com naar de startplaats Taucho gereden waar we al een vluchtje konden maken.  Daarna m'n vliegoverall geruild voor mijn zwembroek en enkele familieleden aan de kust opgezocht.

Guy boven de landing.

Wondermooie zonsondergang, iedere dag opnieuw.

Maandag 16 nov 2009.

Net voor de middag nog een vlucht vanaf startplaats Taucho kunnen maken. Eigenlijk te vroeg gestart, maar er was boven Ifonche al "overontwikkeling" van wolken te zien. Taucho was blijkbaar de enige site waar het vloog, want ook groepen piloten uit het noorden van het eiland waren naar hier afgezakt. Na de lunch ben ik naar Los Christianos geweest om er Johan Lieutenant  te gaan bezoeken en op zijn mooi terras met uitzicht op zee en het strand van Playa de Las Vistas, wat bij te praten.

Playa de Las Vistas

Dinsdag 16 nov 2010.

Op de middag een mooie thermische vlucht vanaf Ifonche II. De condities waren ook goed om een lange avondvlucht vanaf Izaña (Teide) te maken, dus met de hele groep er naar toe. Maar vanaf de startplaats kon je door het wolkenpak onmogelijk het landingsterrein zien liggen. We zijn dan opnieuw naar Ifonche gereden, maar we waren net te laat op de startplaats. De wind kwam al van achter de startplaats waardoor we onmogelijk nog konden starten.

Startplaats Ifonche II met de cirkel.

Startplaats Izaña Noord met op de achtergrond de hoogste berg van Spanje.

Zonsondergang vanaf Ifonche.

Woensdag 17 nov 2010.

Voor vandaag was opnieuw de lange vlucht van Izaña tot Guimar strand gepland. Om 7.30 u waren we al onderweg om zeker voor de ontwikkeling van de wolken startklaar te staan. Op de startplaats een blauwe lucht en goed zicht. Na de briefing vertrokken vanaf zo'n 2350 m voor een leuke glijvlucht van om en bij de 13 km met landing op het strand van Guimar. De eerste keer toch altijd een beetje spannend. Daarna zijn we nog naar startplaats Fasnia gereden waar de startplaats boven op een vulkaanheuvel ligt. De condities waren er vrij sterk en de thermo dynamische condities brachten mij vrij snel tot een heel eind boven de startplaats. Maar onderweg naar de wolken waren er witte schaapjes op de zee ontstaan waardoor Roberto vroeg om snel te gaan landen. De wind kan hier immers vrij snel oprukken. We hebben tot slot dan nog 2 mooie vluchten gemaakt vanaf Taucho in het beschermde zuiden.

Startplaats Izaña Zuid.

Net vertrokken voor de lange vlucht richting Guimar strand.

Ingepakt op het keienstrand na de lange vlucht vanaf Izaña.

Startplaats Taucho met in het midden Kevin Mills, een UK piloot die ik eerder al in Alicante en vorig jaar ook in Tenerife heb ontmoet.

Donderdag 18 nov 2010.

Vandaag waren we van 10.00 u onderweg om een leuke vliegplaats te vinden. Eerst opnieuw naar Izaña om er de lange vlucht richting noord proberen te maken, maar we kwamen te laat aan want de wolken waren al ontwikkelt. We hebben dan heel de noordkant van het eiland afgereden, maar de startplaatsen lagen allemaal in de wolken waar zelfs regen uit viel. Opnieuw in het zuiden. Op de startplaats Ifonche stond al rugwind maar vanaf Taucho hebben we dan toch nog twee vluchten kunnen maken in glijvluchtcondities. De laatste was voor sunset  met nulwind.

De Pico del Teide met thermiekwolken tot 4000 m hoog.

Nog een avondvluchtje vanaf Taucho.

Zonsondergang vanuit de lucht.

Vrijdag 19 nov 2010.

Vandaag waren we de dag begonnen met een mooie vlucht vanaf Ifonche I. Het was wel werken geblazen want de thermieken waren heel zacht met waarden op de vario van +0.5 tot +1 m/s. Daarna nog drie vluchten vanaf Taucho in erg zwakke condities. Ik kon slechts één keer reverse starten, de andere twee vluchten voorwaarts zonder wind. Toen we bij de laatste vlucht opnieuw boven kwamen, zat de startplaats al helemaal in de wolken en tijdens de vlucht naar beneden vielen er enkele regendruppeltjes. Toch opnieuw  vier vluchten erbij.

Startplaats Ifonche I.

Net vertrokken in de wolken.

Zaterdag 20 nov 2009.

Laatste vliegdag vandaag. Vandaag werd het kampioenschap georganiseerd maar de voorspellingen gaven zwakke condities. We waren eerst naar Taucho getrokken, maar dat was duidelijk niet de juiste Take off. Er stond een rugwind daar. Dan maar wat rondgereden naar een vliegbare stek. Eerst naar  Fasnia, maar daar ook niks. Vandaar  terug naar Los Gigantes, waar al de piloten van het kampioenschap zaten te wachten op betere condities, die er maar niet kwamen. Integendeel, de wind viel stilaan weg zodat het afgelast moest worden.

Startplaats Fasnia met de gekende kapel.

Wachtende piloten op de start. De goede condities bleven uit.

Besluit:  Het was weeral een leuke vliegvakantie waarbij ik 24 vluchten in mijn vliegboekje heb kunnen bijschrijven.  Met uitzondering van enkele mooie vliegdagen, waren de condities meestal  niet al te sterk. Het bijzondere was, in tegenstelling tot vorig jaar, dat ik nu nu wel de lange vlucht vanaf Izaña  zuid (2350m) heb kunnen maken. Een leuke ervaring.