Tenerife 2009.

 

Vliegweek van 11/11 tot 22/11/2009.

CACTUSFLY - Tenerife.

 

In al de reisfolders wordt Tenerife omschreven als het Spaanse eiland met de eeuwig durende lente. Ideaal dus om tijdens de donkere, kille novemberdagen eens naar ginder af te reizen om er onder m’n parapente te genieten van de heerlijke, warme zonnestralen.

Lekker weertje daar in Tenerife.

Na wat mailverkeer naar Roberto Librizzi, een parapente gids aldaar, met meer dan 25 jaar parapente ervaring, heb ik dan m’n verlof vastgelegd op het werk en vrij goedkope vluchten kunnen boeken bij Jetairfly dot com. Ik boek daar nu al jaren al m’n vluchten voor mijn vliegtrips en ik ben er een tevreden klant.

Woensdag 11 nov 2009.

Om 6.15 hr vertrokken en zo’n goeie 4 u later geland op de luchthaven van Tenerife Sur. Het eerste wat je daar dan moet doen is de klok een uurtje terugdraaien, want je zit daar in een andere tijdszone. De bagage kwam vlot en aan de uitgang stond Henry mij al op te wachten. Henry  runt samen met Roberto, Cactusfly. Eerst ging het snel naar het hotel Fonda Central in Adeje, waar ik mijn bagage op m’n kamer kon achterlaten en m’n warme winterkleren kon uittrekken en omwisselen voor korte broek en T-shirt. Wat later pikte Roberto mij dan op, want het was vliegweer! Eerst de landing bezocht en na een korte briefing reden we richting startplaats Ifonche I. Wat later was het eerste vluchtje een feit. Ook in de namiddag, na de siësta aan het strand, maakte ik nog een vlucht vanaf startplaats Taucho.

DSC09162.jpg picture by Jan-Bernaerts

De startplaats Ifonche I ligt op zo'n 1000 m.

DSC09165.jpg picture by Jan-Bernaerts

Luchtfoto genomen net na mijn eerste start.

DSC09179.jpg picture by Jan-Bernaerts

Startplaats Taucho.

Donderdag 12 nov 2009.

Omstreeks 10 hr kwam Roberto mij oppikken aan het hotel. Aan het landingsterrein pikten we eerst nog een lokale piloot op en de tandempassagier van Roberto en daarna ging het richting startplaats Ifonce II. Het is hier waar de startplaats op een ronde stenen cirkel ligt. Niet zo evident om er te starten omdat er niet veel wind stond en het scherm daar helemaal uit de wind lag. Toch een mooie vlucht kunnen maken, want boven het landingsterrein droeg het prima en zaten er verschillende bellen waardoor de landing nog enige tijd kon worden uitgesteld.Na de middag hebben we dan nog twee vluchten gemaakt vanaf startplaats Taucho, waarbij de eerste onder vrij sterke condities. Samen met Roberto heb ik dan nog een crosske gemaakt richting kust. De tweede vlucht was voor sunset en veel rustiger.

DSC09198.jpg picture by Jan-Bernaerts

Startplaats Ifonche II.

DSC09271.jpg picture by Jan-Bernaerts

Landing van Roberto met passagier.

Vrijdag 13 nov 2009.

Vanochtend was de afspraak met Roberto al om 9.30 hr aan de uitgang van het hotel. Eerst stond er een ochtendvlucht vanaf startplaats Taucho op het menu, daarna gevolgd door een nieuwe vliegsite, nl.  Jama genaamd. Er stond weinig of geen wind op deze startplaats zodat ik er voorwaarts moest starten. De landingsplaats is er vrij technisch en afhellend. Er is dus gevaar om ze te overvliegen, waardoor je in de elektriciteitskabels terecht komt. Maar de condities waren erg rustig zodat er geen probleem was. In de volle namiddag waren de condities te hevig om te vliegen zodat er zelfs een uurtje aan de zee inzat om er aan een zomers kleurtje te werken. s’Avonds zijn we nog naar de startplaats Taucho gereden, maar de wind stond er 90° cross.

DSC09259.jpg picture by Jan-Bernaerts

Zicht vanaf startplaats Jama.

DSC09262.jpg picture by Jan-Bernaerts

Luchtfoto van het landingsterrein.

Zaterdag 14 nov 2009.

Vanochtend was de afspraak opnieuw om 9.30 hr aan de uitgang van het hotel. Roberto stond mij al op te wachten en van daaruit ging het naar het tweede meeting point, nl. het Shell tankstation waar we Guy, een Belg die hier in Tenerife woont en een opleiding parapente bij Roberto volgt, gingen oppikken. Van daaruit direct naar startplaats Taucho voor een eerste vlucht. En we zijn daar blijven vliegen, eerst in zwakke condities, daarna beterde het zodat ik er in totaal 4 vluchten heb gemaakt.

IMG_0112.jpg picture by Jan-Bernaerts

Ikke net geland op de landing van Taucho achter Tropicana.

 

Filmpje landing.

http://www.youtube.com/watch?v=8pKINVNy8IE

 

DSC09444.jpg picture by Jan-Bernaerts

Guy klaar voor een oefenvluchtje vanaf startplaats Taucho.

 Zondag 15 nov 2009.

Eerst opnieuw met Guy naar de startplaats Taucho gereden waar we al een vluchtje konden maken. De meteowind stond vandaag iets meer richting zuid tot zuidoost, een warme wind dus die van uit de Sahara waaide. Gevolg een inversielaag en heel stabiele vliegcondities. Dus… geen piepje te horen op de vario, zelfs niet op de volle middag in de brandende zon.  Maar als je start op 1000 meter is het genieten van het landschap tijdens de vlucht naar beneden. Zeker als je kan starten achter Roberto en Jean-Marc met hun duo’s en hun vliegroute kan volgen. Na een hap en een drankje tijdens de siësta gingen we in de late namiddag opnieuw naar boven met nieuwe tandempassagiers voor nog een glijvlucht vanaf dezelfde startplaats Ifonche. Op de landing enkel maar lachende gezichten.

DSC09207.jpg picture by Jan-Bernaerts

Net gestart vanaf Ifonche II en dan passeer je de rotsformatie "The Fingers".

DSC09212.jpg picture by Jan-Bernaerts

Het enorme landingsterrein voor Ifonche.

Maandag 16 nov 2009.

Tegen 10hr aan de uitgang van het hotel. De zon was al flink aan het branden. De voorspellingen gaven de nadering van een front en daardoor stond er al veel wind aan het landingsterrein. We zijn nog gaan kijken richting Jama, maar te veel wind. Strandweer dan maar. Roberto had mij afgezet aan  de Playa de Las Americas. Johan Lieutenant, een ex piloot die vroeger ook te Nieuwvliet kwam vliegen en nu in pensioen is, woont in Tenerife en na enkele smsjes later zat ik al bij hem en zijn vrouw Antionnete op het terras. Na enkele pintjes waren de uren voorbijgevlogen. Er was ondertussen ook meer bewolking binnen gedreven van het voorbijtrekkende front. In de late namiddag nog een lange dijkwandeling tot Costa Adeje gemaakt en de prachtige zonsondergang gevolgd. Ook in het enorme Shopping center nog wat rondgelopen tot omstreeks 19.00 hr Henry mij  kwam oppikken om te gaan eten in een lokaal restaurantje te  Ifonche, ver weg van het toeristisch center, waar we van een heerlijk maal konden genieten.

DSC09299.jpg picture by Jan-Bernaerts

Samen op de foto met Johan Lieutenant.

DSC09295.jpg picture by Jan-Bernaerts

Zonnebaden aan Playa del Camison

DSC09333.jpg picture by Jan-Bernaerts

Ongelooflijk mooie zonsondergang vanaf Playa De Las Americas.

Dinsdag 17 nov 2009.

Afspraak 10.00 hr aan de uitgang van het hotel.   Wat later zijn we aan een hotel te Las Americas een Rus gaan oppikken die als passagier met de tandem ging meevliegen. Maar op de startplaats van Taucho waren de condities veel te sterk waardoor de vlucht moest uitgesteld worden tot 16.00 hr. Toen konden we allemaal een mooie vlucht maken. De bellen waren prima, tot zo’n +4 m/s. In de vooravond, voor sunset, heb ik nog een vlucht gemaakt in heel rustige condities, genietend van de prachtige sunset.

DSC09351.jpg picture by Jan-Bernaerts

Overontwikkeling en te heftig om overdag te vliegen.

Woensdag 18 nov 2009.

Vandaag om 9.45 hr aan de uitgang van het hotel. Vanaf het hotel ging het onmiddellijk richting landing waar we nog een Spaanse piloot van tegen de Pyreneeën oppikte, die vandaag met ons meevloog. Eerst ging het richting Ifonche II waar we een mooie ochtendvlucht van zo’n half uur konden maken. In de namiddag een thermische vlucht vanaf startplaats Taucho en tegen 17 hr stonden we terug op startplaats Ifonche I waar we achter de tandemvluchten starten voor een mooie avondvlucht.

DSC09399.jpg picture by Jan-Bernaerts

Hotel Fonda Central te Adeje.

DSC09369.jpg picture by Jan-Bernaerts

Costa Adeje, Playa de las Americas en Playa de Los Cristianos van uit de lucht.

Donderdag 19 nov 2009.

Nog maar drie vliegdagen te gaan, dus vandaag ga ik er eens een lap op geven. Om 9.30 hr aan de uitgang van het hotel. Direct daarna naar La Calletta om er aan een hotel  nog een tandempassagier op te pikken en dan naar startplaats Los Pinos. Voor mij een nieuwe startplaats, vanwaar ik voorheen nog niet was gestart. Je maakt daar een klifstart dus het is best dat er een mooi briesje staat. En de startcondities waren inderdaad prima. Maar eens in de lucht was het minder aangenaam, turbulent met heftige thermiekbelletjes met inklappers tot gevolg. Iets verder van de helling beterde het wel maar we waren blij dat we opnieuw op de grond stonden. In de namiddag ben ik bij Roberto thuis mee zijn nieuwe trampoline voor zijn dochtertje in elkaar schroeven.

 DSC09385.jpg picture by Jan-Bernaerts

Op weg naar startplaats Los Pinos.

DSC09390.jpg picture by Jan-Bernaerts

Op de startplaats Los Pinos.

Pas in de late namiddag zijn we opnieuw gaan vliegen met een mooie vlucht vanaf Taucho.  Er waren ook drie tandemvluchten op de startplaats. De start van de derde was spectaculair. Ik schat dat de passagier zo’n 25 m op zijn buik over de rotsige startplaats schoof, met de piloot erbovenop alvorens het tandemscherm neerviel. Gelukkig had de passagier een goede integraal helm op en een vliegoverall aan,  zodat hij er van afkwam met schaafwonden over zijn hele lichaam. Jakkes!!  Waarschijnlijk zag de volgende dag zijn hele voorkant blauw en paars.

Vrijdag 20 nov 2009.

Vandaag waren we al omstreeks 9.45 hr on the road. Eerst een vlucht vanaf Jama. Het was nog vroeg, maar we hadden een strak schema, zodat we bij de eerste opkomende cycli zijn gestart. Tijdens de vlucht zat er niet veel piep in de vario, maar boven de landing kwamen de bellen al los, zodat je geduld moest oefenen eer je aan de grond stond. Helemaal niet zo simpel die landing, maar ik stond toch in het midden van het terrein aan de grond. Snel gepakt en daarna richting noorden naar startplaats Guimar. Wauw, wat een berg daar met een mooie startplaats. Er stond genoeg wind zodat het starten aan de klif perfect verliep. Roberto loodste ons naar de thermiekbel zodat we in geen tijd boven de start zaten, tegen de wolken. Daarna trok de wind wat aan zodat we nog wat konden genieten van dynamische stijgwind tegen de helling om de airtime te verlengen. De landing ligt precies onder de startplaats maar is ook niet zo gemakkelijk aan te vliegen en is heel technisch. Indien je voldoende hoogte hebt kan je zelfs gaan landen op het strand voorbij de haven. Na een korte break om de inwendige mens wat bij te vullen, zijn we naar startplaats Fasnia gereden. Een prachtige, grote startplaats aan de witte Kappel. Maar de wind was te fel aangetrokken zodat we er niet konden starten. Terug naar het zuiden dan maar waar we onder bescherming van de Teide nog twee mooie vluchten maakten vanaf Taucho. Superdag!

DSC09402.jpg picture by Jan-Bernaerts

Henry net gestart vanaf startplaats Guimar.

DSC09412.jpg picture by Jan-Bernaerts

Tot onder de wolken te Guimar.

DSC09434.jpg picture by Jan-Bernaerts

Op de startplaats van Fasnia, maar niet gestart wegens te veel wind.

Zaterdag 21 nov 2009.

Laatste vliegdag vandaag. Vandaag enkel een vluchtje van Ifonche II en daarna van Taucho. De condities waren eigenlijk niet goed om te vliegen, het was veel te stabiel met een laag inversieplafond. Het gevolg was dat de vario weinig of geen werk had. Daarna zijn we nog naar de kust getrokken om de inwendige mens te versterken en vervolgens hebben we het voor bekeken gehouden.

DSC09462.jpg picture by Jan-Bernaerts

Zicht vanaf het eetterras.

DSC09473.jpg picture by Jan-Bernaerts

Iedere zonsondergang is zo verschillend. Bij ZO wind kan er veel zand in de lucht hangen vanuit de Sahara.

 

Besluit:  Het was een geslaagde, leuke vliegvakantie waarbij ik 28 vluchten in mijn vliegboekje heb kunnen bijschrijven. Ik heb hoofdzakelijk de zuidelijke vliegplaatsen veelvuldig kunnen bevliegen. Dit komt omdat die volledig beschermd liggen van de NO passaatwind, dus achter de Teide die 3718 m hoog is. Taucho (16 vluchten) is een populaire vliegsplaats. Ifonche I en II  (8 vluchten) liggen op zo'n 1000 m hoogte. Jama (2 vluchten) ligt aan de oostkant en is meestal overdag niet te bevliegen wegens de sterke passaatwind die om de Teide waait.  Los Pinos (1 vlucht) ligt wat hoger dan Taucho en is een klifstart. Je start er best met voldoende wind. En tenslotte één leuke vlucht te Guimar, meer gelegen in het noordoosten van het eiland. De noordelijke vliegplaatsen hebben we niet bezocht omdat de meteo daar ongunstig was. Ook mijn vooropgestelde doelstelling , nl. starten vanaf Izana 2300 m op de kam van het eiland nabij het observatorium en landen op het strand van Puerto de la Cruz (afstand 12 km) is niet kunnen doorgaan. Reden te meer om er zeker nog eens opnieuw naar toe te reizen.

DSC09389.jpg picture by Jan-Bernaerts

In het midden de hoogste berg van Spanje: Pico del Teide 3718 m

 

 

 Voor meer info: http://www.cactusfly.com

 

Om de 289 foto's te bekijken, moet je op onderstaande link klikken:

http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Tenerife%202009/?albumview=grid

Of via de slideshow:

http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Tenerife%202009/?albumview=slideshow

Veel kijkplezier!

 

 

DE FILMPJES:

Een eerste filmpje kan je bekijken op:

http://www.youtube.com/watch?v=ut_wc9F1vFg

 

Voor een tweede filmpje :

 http://www.youtube.com/watch?v=ipZcfcfuFzA

 

Voor een derde filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=k2NJJF57VmM

 

Een vierde filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=U0wQDHYqcpo

 

Een vijfde filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=p09VZIaRRKg

 

 

 HOME