Project - scooterlier.
Bouw van een eenvoudige, compacte lier.
Van een scooter tot een scooterlier.
Zaterdag 15 oktober 2011: de eerste testvluchten met de scooterlier.
Klaar voor de eerste testvlucht.
Lierbaan ZO 450 m.
Het filmpje kan je bekijken via:
http://www.youtube.com/watch?v=9LkaXmEnra0&hd=1
Of wat groter via...
http://www.youtube.com/watch_popup?v=9LkaXmEnra0&hd=1
Veel kijkplezier.
Zaterdag 22 oktober 2011.
Een liernamiddag met de scooterlier.
Er was te veel wind voorspeld aan de kust om op vliegterrein Nieuwvliet te liervliegen. In het binnenland was er wel een vliegbare wind van zo'n 6 a 7 kn uit Z-ZO voorspeld. Ik had dan nog eens met Gaetan Smedts afgesproken om een namiddag te lieren met m'n scooterlier. Bart was ook op de uitnodiging afgekomen. We hadden afgesproken op het ZO terrein, maar de wind stond er te veel uit het zuiden. Gaetan wist voor deze windrichting een beter terrein liggen met een lierbaan van zo'n 400 m. Het gras was er vorige week nog afgemaaid, dus ideaal om er te lieren. Aangekomen op het terrein waren de jagers eerst nog het wild er aan't afjagen, zodat er daarna zeker geen konijnen, fazanten of ander soort wild onze lieractiviteiten konden verstoren.
Toen alles klaar was om de eerste vlucht op te trekken kwam Bart er ook aan. Nadat ik Gaetan enkele vluchten had opgelierd, heeft Bart het op de lier overgenomen en kon ik ook enkele solo vluchten maken. Als een volleerd vakman en alsof hij deze lier al 100 keer had bediend, trok hij mij tot zo'n 110 m hoogte. Het is natuurlijk ook wel een eenvoudig te bedienen liertje. Met één hand lukt het zelfs. Je hoeft alleen maar de gashendel van deze scooterlier te bedienen en te doseren.
Klaar voor een volgende vlucht.
Directe aflezing van de trekkracht.
Gaetan startklaar.
Ikke in de startfase
GO GO GO...
We hebben de dag nog afgesloten met het optrekken van twee duovluchten.
Gaetan aan de stuurhendels van z'n duo.
De scooterlier heeft de tweede testdag doorstaan. Er kwamen opnieuw enkele onvolmaaktheden naar boven, o.a. aan de kabel geleidingsrollen. Aanpassingen moeten nog gebeuren om enkele kinderziektes definitief eruit te krijgen. Daarna volgt nog de verdere afwerking.
Bar Vandeveire op de scooterlier. Bedankt Bart om te komen lieren.
Voor de rest van m'n foto's:
Een kort sfeerfilmpje kan je via onderstaande link bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=qrX_n1WrwIg&hd=1
Zaterdag 29 oktober 2011.
Een liernamiddag met de scooterlier.
Aan de kust was er een windkracht van 9 a 10 kn voorspeld. In het binnenland 6 kn uit Z-ZW richting. Dus opnieuw op pad met de scooterlier. Ik had aan de scooterlier nog een aanpassing aangebracht en het was ideaal om het effect hiervan te testen. Gaetan had opnieuw een mooi lierveld gevonden met een Z-ZW lierbaan van 430 m bij erg vriendelijke tuinders.
Mooie lierbaan van 430 m op de Z - ZW baan.
Zicht vanaf de startplaats. Het lange, groene gras dient als groenbemesting voor het volgend jaar.
Na enkele solovluchten maakt Gaetan het duoscherm klaar.
Gaetan startklaar met vriendin als passagier.
Op een mooie hoogte afgezet.
Opnieuw verschillende mooie liervluchten kunnen oplieren en weer enkele ideetjes opgedaan om de scooterlier te rationaliseren en te verbeteren.
Meer foto's op onderstaande link:
Zaterdag 5 november 2011.
Een namiddag met de scooterlier en een paramotor - trike avondvlucht.
Ik had aan m'n scooterlier nog enkele kleine aanpassingen gemaakt en dus kon er opnieuw getest worden. Ik had afgesproken met Gaetan om na de middag nog enkele vluchtjes te maken. Er was weinig of geen wind voorspeld en op het terrein bleef de windzak ook omlaag hangen. Gaetan was klaar om zijn eerste liervluchtjes op te trekken. Eerst hebben we een drietal korte vluchtjes gemaakt zodat hij de bediening van de lier wat kon inoefenen. Nadien heeft hij mij voor nog twee mooie hogere vluchten opgetrokken op de langere lierbaan, waarbij ik de dyneema kabel kon ontkoppelen op zo'n 115 m. Daarna zijn we gestopt en was het hoogtijd om de paramotor duo trike klaar te maken. Eerst heeft m'n zoon een mooie vlucht mogen meevliegen. Hij was erg blij en vond het superleuk! Daarna heb ik ook nog een vlucht meegevolgen. We hebben weeral enkele mooie liervelden kunnen spotten in de omgeving die we hopelijk nog eens kunnen uitproberen.
Meer info voor een duovlucht op:
Gaetan op de lier. Weinig of haast geen wind want de windzak hangt er treurig bij.
Het eerste korte vluchtje.
Ikke in de landingsfase.
Daarna nog twee vluchten op de langere lierbaan.
De kabel ontkoppelen op 115m en daarna circuit vliegen naar de startplaats.
De kabel is terug voor een volgende vlucht.
De lucht in aan 5 m/s.
Genieten van de vrije vlucht.
Om de dag af te sluiten heeft Gaetan nog een duovlucht gemaakt met de zoon.
Bekijk het filmpje op You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=Ljga03W9_2k&hd=1
En daarna heb ik ook nog meegevlogen.
Nog enkele nieuwe lierterreinen gaan spotten van uit de lucht.
Een Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=1s89lurDuqA&hd=1
Voor de rest van de foto's:
Maandag 30 april 2012.
Een namiddag met de scooterlier.
Ik had aan m'n scooterlier nog enkele kleine aanpassingen en verbeteringen gemaakt. Na een rotslechte maand april zaten de weergoden eindelijk wat mee zodat we opnieuw enkele vluchten konden maken. Ik had afgesproken met Gaetan om na de middag enkele vluchtjes te maken op het grasveld te Breendonk. De oostelijke bries was perfect, zodat we elk verschillende mooie vluchten konden maken met hoogten rond de 140 m. Boven het bos droeg het zelfs goed zodat we de vluchten toch wat konden verlengen. Ook Jo arriveerde in de namiddag op het lierveld en kon ook enkele vluchtjes maken. Later in de namiddag draaide de wind meer richting N-NO zodat we rond 18:30 u het voor bekeken hielden. Na 5 weken rotweer eindelijk nog eens gevlogen.
ikke in de start.
Op de lier...
Opgelet, de voorspanning komt eraan.
Go Go Go ......
Gaetan bijna vast aan de lierkabel.
Gaetan de lucht in.
Ikke onder m'n vliegmachien.
Meer foto's op:
http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Scooterlieren%20-%202012/
Zaterdag 26 mei 2012.
Delta lieren te Achterbroek - Wuustwezel.
Vandaag hing er voor de eerste keer een delta piloot aan m'n lierkabel. Tom had gevraagd om wat te komen lieren. Gelijk ook een eerste test voor m'n scooterlier om delta piloten linear op te trekken. De condities op het terrein waren behoorlijk sterk. De windrichting was perfect voor het terrein in Achterhoek - Kalmthout. In één lineare ruk kon ik Tom afzetten op zo'n 350 m. Bij de tweede vlucht had Tom de goeie bel te pakken en zat in geen tijd op 1300 m boven Kalmthout. Ook Jochen heeft enkele vluchtjes kunnen maken.
Mooie lierbaan.
Tom op zoek naar een bel.
Aan de lierkabel.
In totaal toch 7 deltavluchten kunnen optrekken.
Zaterdag 30 maart 2013.
Scooterlieren te Achterbroek - Wuustwezel.
Er was te harde wind voorspeld om op vliegterrein Nieuwvliet te kunnen lieren, maar meer in het binnenland was er zo'n 2 à 3 bft minder wind. Dus tijd om mijn scooterlier nog eens buiten te halen en wat liervluchtjes op te trekken. Tom steynen had al sinds vorig jaar laten weten om eens aan de lier te willen vliegen en dit was het geschikte moment. Ik denk dat ik hem zo'n 8 keer heb kunnen optrekken. Boven stond er toch nog een harde wind, zodat m'n trommel haast stil stond en ik hem kon afzetten op zo'n 425 m. Niet slecht ! Ook Tom Hagendorens was actief op het terrein met enkele nieuwe deltisten. Het was een prettig weerzien na weeral een lange wintertijd. Hopelijk binnenkort nog meer van dit, maar dan in wat warmere omstandigheden, want de NO wind was werkelijk ijskoud.
Op mijn scooterlier.
Tom Steynen in de startfase.
De lierinstallatie van Tom Haagdorens.
Het mooie lierterrein.
Meer foto's op :
Donderdag 26 december 2013.
Eerste RC testvluchten met de scooterlier.
Het vervolg aan mijn scooterlier project is ondertussen in een vergevorderde fase. Ik heb er namelijk een Remote Control op gemonteerd, zodat ik van op afstand de lier kan bedienen. De bedoeling was om mezelf te kunnen oplieren, zonder dat ik daarbij een extra lierman nodig heb om de lier te bedienen.
En vandaag was het zover. Na verschillende weken van onstuimig weer met veel regen en wind, zat er een mooie tweede kerstdag aan te komen. Tijd dus om één en ander op het terrein gaan uit te proberen. Ik heb een paar vluchten kunnen maken alvorens de batterijspanning te laag was waardoor de zender niet meer wou werken. Hieronder enkele foto's.
Het systeem bestaat uit een Zender, een zeskanaals Graupner MX 12
De aansturing van één van de zes kanalen heb ik naar buiten de zender gebracht via een potentiometer van 5 k ohm.
Potentiometer aangesloten via een kabeltje.
Via de ontvanger GR 12 Hott kan ik drie relaismodules en één servo aansturen . Met de relaismodules kan ik de motor van de lier starten en stil leggen en ook nog de kabelspreider starten. Het vierde kanaal stuurt de servo aan waarmee ik de gashendel van de carburator precies kan mee aansturen aan de hand van de externe potentiometer. Die kan ik eenvoudig instellen vanuit mijn rechterhand tijdens de vlucht.
Tupperware doos waarin de electronica onderdelen inzitten waaronder de drie relaismodules en de ontvanger. Ik monteer ze bij de lier op een mast van 4 m hoog voor maximale ontvangst.
Voorspanning op de kabel.
Recht naar de lier.
Veilig geland.
Nog een filmpje kan je bekijken op:
http://www.youtube.com/watch?v=LEKC0FUA0_c
Veel kijkplezier !
Donderdag 6 maart 2014.
RC testvluchtjes met de scooterlier.
Deze periode van het jaar is eigenlijk erg geschikt om in het veld te gaan liervliegen. Het gras staat nog kort en de velden liggen er nog onbewerkt bij. Er stond een zwak briesje zodat ik hier achter de tuin in het veld enkele mooie liervluchtjes kon maken. De Remote Control werkte weer voortreffelijk, zodat ik mezelf kon oplieren.
De startplaats.
Ontkoppeld.
Veilig geland.
Maandag 17 maart 2014.
Avondvluchtjes met de scooterlier.
De weersvoorspellingen voor de komende periode zagen er niet zo gunstig uit met harde wind en wisselvallig weer, zodat ik nog na het vallen van de wind en voor de zonsondergang geprofiteerd heb van de rustige condities om nog enkele RC liervluchtjes te maken. Dus de lier uitgezet en klaargemaakt voor de RC. Ik had een mooie lierbaan van zo'n 400 m.
Aan de lierkabel.
Ontkoppeld op zo'n 135 m.
Een grijze avond.
M'n lierbaan.
Nog een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=DTukwKKPWrE
Maandag 16 maart 2015.
Eerste vluchten met mijn BGD - Tala aan m'n scooterlier.
Er was een oostelijk briesje voorspeld en dat is nu naast west de ideale windrichting om op m'n lierbaan hier achter het huis, mijn op afstand bestuurde scooterlier nog eens op te starten. Ik was eigenlijk al wat laat er aan begonnen want de windkracht was nog nauwelijks voelbaar. Maar voor m'n Tala is dat helemaal geen probleem. Die zet probleemloos op, zelfs bij nulwind. Na een eerste vluchtje geland naast de chute en gelijk de kabel nog eens uitgerold. De wind was nu al helemaal weggevallen, maar zonder problemen ging ik opnieuw de lucht in. na een mooi circuitje ben ik geland in de tuin. Super.
Paasmaandag 6 april 2015.
Een avondvlucht met mijn BGD - Tala aan m'n scooterlier.
In de vooravond nog een mooi liervluchtje gemaakt met m'n scooterlier.
Maandag 13 april 2015.
Een avondvlucht aan m'n scooterlier te Heindonk.
Al enkele jaren probeer ik in het voorjaar eens een vluchtje te maken met m'n RC scooterlier vanaf het gigantisch terrein "de schore" van zo'n 23 Ha te Heindonk. Vorig jaar was ik net te laat, want toen de condities er goed waren , was de boer reeds begonnen met de bemesting en het ploegwerk. Daarna wordt er maïs geplant. Dit jaar lag ik opnieuw op de loer en was deze keer net op tijd. Het stuk achter de beek, langs de Ruppel was al onder gespoten met drijfmest, maar de lange Oost West baan lag nog vrij. De condities waren uitstekend met een lichte westelijke bries. Nadat ik de lier had gepositioneerd, de kabel had uitgerold en mij klaar had gemaakt, kon ik starten voor een mooie vlucht tot zo'n 270 m hoogte.
Foto's van de avondvlucht.
Zondag 16 mei 2015.
Een ochtendvlucht met m'n scooterlier.
Nog voor de windkracht zou aantrekken had ik mijn lierlijn al uitgelegd om een leuke zondagochtend liervlucht te vliegen. Het zonneke scheen, het westelijk briesje was nog wel zwak, maar dat is geen probleem om te kunnen starten. Spanning op de lijn en hop de lucht in.
Filmpje:
Donderdag 4 juni 2015.
Een ochtendvlucht met m'n RC scooterlier.
Er was nog eens een mooi zacht oostelijk briesje voorspeld, dus had ik mijn materiaal klaar gezet om nog eens te genieten van het zonnetje van uit de lucht. Wellicht de laatste vlucht hier, want de maïs begint nu snel te groeien.
Maandag 26 oktober 2015.
Een laatavondvlucht met m'n RC scooterlier.
Een mooie zonnige herfstdag met een mooi oostelijk briesje, die kon ik niet laten voorbij gaan. Door het winteruur had ik mij wat laten verrassen, want toen ik mijn kabeltje aan het uitrollen was, zakte de zon al achter de horizon. In het oosten stond de maan al in volle glorie te schijnen. Mij vlug klaar gemaakt en de lucht in. Eens wat hoger stond er een mooie strakke bries, waardoor ik nog een mooie hoogte van 238 m haalde. Eens ontkoppeld zat er niet zo veel voorwaartse snelheid meer in, maar het was genieten van het uitzicht en de vele lichtjes. De vlucht heb ik afgesloten met een mooie landing in de wei.
Donderdag 26 november 2015.
De eerste trapliervlucht met m'n RC scooterlier.
De herfst heeft al flink toegeslagen, met geregeld regen, buien en harde wind. Maar voor vandaag was er een mooie namiddag voorspeld, met een zacht briesje uit een westelijke richting. Dus opnieuw m'n scooterlier maar van stal gehaald om nog eens een leuke vlucht te maken. Ik had daarnaast nog grootse plannen, nl. enkele trappen proberen te maken.
Daarbij is het afremmen van de trommel tijdens het bochten erg belangrijk. Het ging vrij goed en het afremmen van de trommel bij het bochten verliep gesmeerd. Bekijk het filmpje via de link onderaan.
Bijna startklaar.
Eerste trap.
Veilig geland.
! Klik hier voor het Filmpje !
Woensdag 6 januari 2016.
De eerste vluchten van het nieuwe jaar.
De condities waren niet perfect want er stond op m'n oost - west lierbaan een verwaarloosbaar briesje uit het zuiden. Het gevolg was dat ik bij de start flink mocht lopen alvorens los te komen. Ook de hoogte die ik kon halen was niet buitengewoon zodat ik het trappen maar achterwege heb gelaten. Maar het was toch genieten in de lucht. Tja, het is winter en het gure, winderige weer laat maar weinig mogelijkheden om te kunnen vliegen. Na de eerste vlucht heb ik nog een tweede keer de lierkabel uitgerold om nog voor zonsondergang opnieuw van het winterlandschap van uit de lucht te genieten.
Scherm ligt open.
Startklaar.
Mooi de lucht in.
Bijna boven de lier.
In de landingsfase.
!! Filmpje: klik hier op de link !!
Zaterdag 29 april 2017.
Leuke avondliervluchten aan m'n scooterlier.
Er was een mooie vliegdag voorspeld met vanaf de middag een oostelijk briesje, maar door de Europese top in Brussel was het luchtruim volledig afgesloten tussen 7 en 18 u. Geen vliegen dus in Beauvechain zodat ik dan maar m'n zinnen had gezet om tijdens de avond nog eens aan m'n scooterlier te vliegen. Het plan was om in Heindonk op het grote terrein naast de Rupel te gaan lieren, maar in de vooravond was de oostelijke bries al te hard aangetrokken, zodat ik maar besloten heb om hier achter in de tuin te lieren. Rond 19 u heb ik m'n lier klaargezet en een eerste trapvluchtje gemaakt. De wind nam na de landing meer af, zodat ik nog een tweede vlucht heb gemaakt. Het was weer een goede training om het traplieren met m'n scooterlier wat meer te oefenen. Super avond !
Klaar om te starten.
Go Go Go
Recht naar de lier.
Het natuurpark 'Het Broek'.
Bochten.
Bochten na de trap.
Links bovenaan stroomt De Rupel.
Mooie lentekleuren en heldere lucht.
In de landingsfase.
Veilig geland.
Voor het filmpje: Klik dan HIER !
Woensdag 10 mei 2017.
Nog enkele vluchtjes aan m'n afstandsbediende scooterlier.
Er was nog eens een lichte bries uit oostelijke richting voorspeld. De ideale condities om de dyneema lijn van mijn scooterlier nog eens uit te rollen en enkele avondvluchtjes te maken. Op de start was de wind erg zwak, maar dat is helemaal geen probleem en beter voor de werking van de scooterlier dan te harde wind. Toch weeral twee vluchten erbij op de teller.
Onderweg naar de startplaats.
Klaarmaken.
Alle riemen gesloten.
Go Go Go
In de landingsfase.
Naast de RC scooterlier.
Veilig geland.
Nog enkele luchtfoto's.
Net gestart.
In rechte lijn richting lier.
Zicht boven natuurpark "Het broek".
Zicht richting zuidoosten.