Zondag 8 maart 2015.
Eerste vliegdag aan de lier te Nieuwvliet.
De eerste lierdag bij JVG. De eerste 10 vluchten zijn opgetrokken. Op het einde van de dag heeft Bart mij afgelost op de lier zodat ik ook nog twee vluchten kon maken. De windkracht was op de limiet, zodat ik in één lineaire trap al op 550 m hoogte zat. Super !
Eerste liervluchten opgetrokken in het nieuwe seizoen.
Mijn eerste liervlucht aan de JVG lierkabel in 2015.
Filmpje volgt nog.....
Dinsdag 17 maart 2015.
Eerste sunset lieravond te Nieuwvliet.
Onze eerste midweek sunset lieravond. Tussen 16 en 19 u toch nog 14 vluchten opgetrokken. Knap !
Op de lier.
Vliegen tot sunset !
Paaszondag 5 april 2015.
Liervliegen te Nieuwvliet.
Enkele dagen voor Paaszondag waren de windvoorspellingen wat wispelturig. Eerst
te harde wind, dan weer een mooie bries. Maar hoe dichter het Paasweekend
naderde des te positiever de voorspellingen waren. Ik werd dan ook bestookt door
passagiers met vragen voor een duovlucht. Ik denk dat er zo'n 15 graag eens mee
de lucht in wilde. Ik was al tijdig op het vliegterrein om het liermateriaal in
orde te zetten. Toen Bart, de lierman voor vandaag arriveerde konden we het
terrein op om de lierbaan uit te zetten en toen Geert ook arriveerde zijn we er
gelijk in gevlogen. Andreas Allmann, onze Duitse vriend was ook aanwezig en wou
graag tijdens zijn Paasvakantie in Zeeland genieten van het mooie Zeeuwse
landschap. Hij heeft in totaal een zestal mooie vluchten kunnen maken, waaronder
enkele mooie thermische.Ook de eerste passagiers waren al vroeg toegekomen zodat
ik ze gelijk heb meegenomen onder m'n duovleugel, tot hoog in de lucht. De NO
wind was pittig en we haalden dan ook mooie hoogtes. Het was kristalhelder in de
lucht waardoor zelfs de koeltorens van Doel en in de andere richting de
Thortonbank met de vele windmolens, zo'n 30 km in zee, erg goed te zien waren.
En het droeg bijzonder goed met de eerste thermiek. Tegen de middag was ook
Bruno en Serge toegekomen. Het was Serge die de Skygod was met een thermische
locale vlucht van meer dan een uur !
Knap
gedaan ! Tom die ondertussen met Michel opnieuw de kabel op de trommel van de
rode lier had gelegd, heeft ook nog twee vluchtjes komen maken. Tot in de
namiddag de zeebries aantrok en we niet meer konden starten. Een break op het
zonnige terras uit de wind was een noodzaak. Spijtig voor de vele passagiers die
we moesten teleurstellen. In de avond minderde de wind dan toch wat, zodat ik
nog 3 vluchten met mijn mini wing heb kunnen maken. Michel heeft nog genoten van
een mooie hoge trapliervlucht. En net voor zonsondergang heeft Bart de
gerenoveerde rode lier nog uitgetest en heeft hij mij met m'n Tala afgezet net
boven de 500 m. Het was genieten van de sunset !
Woensdag 15 april 2015: Avondliervliegen te Nieuwvliet.
Toen ik een kwartuurtje voor 16 u op het vliegterrein toekwam, had de JVG - voorzitter de lier al op het veld geplaatst, zodat we onmiddellijk konden van start gaan. Koen stond al helemaal klaar op de startplaats, zodat ik hem gelijk heb opgetrokken. en van dan ging het vlot. Het was dan ook een erg mooie avond en in totaal zijn er 17 piloten komen proeven van het avondvliegen. Na een poos hebben we de lierbaan op de west richting kunnen leggen, zodat het ook nog met één extra trap erg hoog ging, tot zo'n 700 m. Naar zonsondergang toe draaide de wind opnieuw en trok wat meer aan, zodat we met z'n allen nog hebben nagenoten op het terras bij Piet.
In totaal 24 vluchten opgetrokken.
Zondag 19 april 2015: Liervliegen te Nieuwvliet.
Er was erg veel wind voorspeld voor het weekend maar uiteindelijk waren de voorspellingen voor zondag toch niet zo slecht. We waren op tijd begonnen want in de namiddag zou de wind aantrekken. In totaal zijn er 36 vluchten opgetrokken. In de namiddag trok de wind dan aan en heb ik ook nog een vlucht gemaakt met m'n Kimfly Husky II. Zie foto's.
Foto's van m'n namiddagvlucht met m'n Husky II.
Zondag 10 mei 2015: Liervliegen te Nieuwvliet.
Er was de hele dag een zuidelijke wind van om en bij de 6 kn
voorspeld, dus ideaal om er een leuke lierdag van te maken. En
of het goed was, vraag dat maar eens aan Michel en Roland die
zeer mooie, lange thermiekvluchten konden maken. Michel moest
zelfs oren trekken of we hadden hem nooit meer terug gezien!
Hingen ook nog aan de kabel: Arnold, Thierry, Rien , Claudia en
ikzelf.
Zaterdag 16 mei 2015.
Herstellingswerken aan de lieren.
Er was wat werk aan de winkel,.... of liever aan de lieren. Samen met Tom en Arnold een hele dag herstellingen doorgevoerd aan de beide lieren.
Herstelling van de trommel.
Zondag 7 juni 2015: Liervliegen te Nieuwvliet.
Het was even zoeken naar een vliegvenster. Door de harde wind waarmee we de
laatste tijd af te rekenen hebben, was dit niet zo evident. Maar op
zondagochtend zou de windkracht wat afnemen, en die gelegenheid hebben we ons
niet laten voorbij gaan. Toen ik om 8:45 u op het terrein aankwam, stond het
materiaal al startensklaar op het terrein en Bart zat al op de lier te wachten.
Ik heb niet te veel tijd verspild, want de noordelijke startbries was al perfect
aangetrokken. Ineens dan maar drie trapvluchten na mekaar gemaakt.
Net voor de windkracht in de vroege namiddag meer en meer aantrok, heb ik Bart
op de lier nog afgelost, zodat hij ook nog twee mooie trapliervluchten kon
maken. In totaal zijn er 23 vluchten opgetrokken. Knap !
Op de lier.
Zondag 7 juni 2015: Liervliegen te Nieuwvliet.
Deze keer waren de weergoden ons
beter gezind dan voorspeld. Heel de dag gevlogen. Eerst precies 20 vluchten
opgetrokken op de lange W - baan en na de middag nog 20 vluchten erbij op de
snelle NW baan. Trappen à volenté, tot in en boven de wolken. Op naar de
volgende.....
Aan de lier.
Zaterdag 20 juni 2015: Vliegen aan de lier.
Een mooie vliegdag op de NW baan. Heel de dag een perfecte startbries zodat er erg veel vluchten zijn gemaakt. Ik kon 6 mooie trapliervluchten maken, met telkens hier en daar wel wat thermiek boven het terrein.
Genieten onder m'n Tala.
Donderdag 25 juni 2015: Avondvliegen te Nieuwvliet.
De voorspellingen zagen er nog eens gunstig uit om na het werk nog wat te
vliegen. Rond een uur of 16 konden we de eerste vluchten maken op een mooie
Westelijke lierbaan. Later op de avond draaide de wind meer NW, zodat ik de
lierbaan moest verplaatsen. In totaal telde ik 27 vluchten op het lierblad.
Hingen aan de kabel: Arnold, Michel, Lin, Luc, Rien, Bart en John. Bart
heeft mij later op de avond nog afgelost zodat ik ook nog een mooi
trapliervluchtje kon maken.
Boven het lierterrein.
Zondag 28 juni 2015: Een prachtige dag te Nieuwvliet.
De weergoden waren ons deze keer gunstig gezind. Het was immers al even geleden
dat we op de lange ZW baan de lierlijn konden uitrollen.
We zijn rond 10 u gestart op de Z baan, maar wat later moest ik de lier al naar
achter verplaatsen. Vanaf dan ging het ook omhoog. Ik denk dat de 750 m geregeld
werd gehaald toen er moest ontkoppeld worden.
In totaal heb ik 43 vluchten op het lierblad genoteerd.
Op naar de volgende ....
Op de lier op 5, 6 en 11 juli 2015 te Nieuwvliet.
Drie dagen op de lier en telkens een 20 tal vluchten opgetrokken. Op zondag 5 juli waren we er vroeg bij, gelukkig maar want de toenemende wind die voorspeld was bleek er wat vroeger te zijn dan verwacht, en zo moesten we kort na de middag er al mee stoppen. Toch nog 19 vluchten opgetrokken, waarvan het merendeel trapliervluchten. Maandag zat ik opnieuw rond 16 u op de lier en kon ik 20 vluchten oplieren. Op de Vlaamse feestdag waren de voorspellingen erg mooi om te kunnen vliegen, maar de windkracht trok al vrij vlug op de middag stevig aan waardoor we een lange pauze moesten inlassen. In de late namiddag was het even wat minder zodat ik nog een zestal vluchten erbij kon optrekken waardoor het dagaantal op 22 vluchten afklokte.
Op de lier.
Woensdag 5 augustus 2015: Avondlieren.
Het was een schitterende avond. We konden pas rond 18 uur van start gaan want de windkracht wou eerst maar niet verminderen. In totaal heb ik 20 vluchten opgetrokken waarvan 14 duo's.
Vliegen tot sunset !
Zondag 9 augustus 2015: Een record aantal liervluchten.
Nu de wintertarwe was gedorst, hadden we het hele stoppelveld voor ons en dus
plaats genoeg om nog eens te experimenteren met twee lierbanen. En als ik het
lierblad bekijk ging het erg vlot. De 40 vluchten op lier één en 33 vluchten met
lier twee laten hierover geen twijfel bestaan. Het was ook wel nodig want de dag
voordien regende het mailtjes in mijn inbox met aanvragen voor duovluchten.
Uiteindelijk hebben we bij 32 passagiers een brede glimlacht op hun gezicht
kunnen toveren. Met 4 duopiloten op de startplaats verliep dit uiterst vlot. Bij
aanvang speelde de wind nog wat parten, waardoor er een kleine file aan
passagiers ontstond, maar eens we op de noord baan stonden, recht in de wind,
was de eerste golf aan passagiers zo weggewerkt en konden ook de solo piloten
trappen à volenté. Na de middag moesten we nog opschuiven naar de NNW baan en
stak de wind gelukkig nog een tandje bij, zodat we toch nog mooie hoogtes
haalden.
Hingen aan de lierkabel: Tom E, Johan, Pieter, Jan, Luc, Rien, Michel H, Arnold,
Lin, Bart, Carl, Ronny, Luc, Koen, Thierry, Michel.
Veel volk op de startplaats.
Zaterdag 22 augustus 2015: een superdag aan de lier.
We hebben dit vliegseizoen al geregeld af te rekenen gehad met de harde wind. En
nu ook weer waren de vooruitzichten voor zaterdag eerst nog wat twijfelachtig.
De windkracht zou ons opnieuw parten spelen met voorspellingen die na de middag
opliepen tot op het randje. Ik was dus al vroeg vertrokken naar het lierveld.
Bart, Arnold en Johan hadden ook hun wekker tijdig gezet zodat we gelijk het
veld op konden. De ZO wind die Windfinder had voorspeld was ook present zodat ik
Bart als eerste, na enkele trappen, op een grote hoogte kon afzetten. De eerste
passagiers voor een duovlucht kwamen ook op de startplaats toegestroomd, zodat
Johan en Arnold er letterlijk en figuurlijk konden invliegen. In de loop van de
voormiddag trok de ZZO bries iets meer aan waardoor het makkelijk starten was.
De leerlingen van de deltaschool hadden hun kleurrijke vleugels ook in elkaar
geknutseld en vlogen naast ons hun circuitjes. De zon was de hele dag van de
partij en het hemelgewelf kleurde strak blauw. De zeebries had een snipperdag
genomen en weigerde ons lastig te vallen. Het gevolg was dus … een topdag ! Met
thermiek en dus langere vluchten. Ik denk dat Bart er vandaag de langste vlucht
heeft uitgeperst, maar wat wil je als je na het ontkoppelen op grote hoogte nog
kan doorstijgen tot boven de 1000 m. De vergezichten waren uitzonderlijk en het
contrast van de gele stoppelvelden en de groene grasvelden zorgden voor een
intense kleurenpalet. In de namiddag draaide de wind iets meer ZO en tegen de
avond, zoals voorspeld naar O en stak hij nog een tandje bij. Johan heeft de dag
afgesloten met nog een duovlucht op de lange baan. Een brede glimlach bij de
passagier na de landing verried dat het een prachtige belevenis was geweest.
Uiteraard hebben we de topdag nog afgesloten op het terras met enkele drankjes
en nog geproefd van de keuken van Piet.
ikke onder m'n vliegmachien.
Mooie vergezichten.
Een mooi kleurenpalet.
Open Vliegweekend: 86 vluchten opgetrokken aan de lier.
We hadden onze "jaarlijkse open vliegdag" dit jaar wat vroeger in het
vliegseizoen gepland, omdat we dan ten volle konden genieten van het terrein
zonder gewassen en vooral zonder omgeploegde zones, waarover de lierkabel
moeilijk recht te trekken is. De lange termijnvoorspellingen zagen er eerst niet
zo gunstig uit, maar naar mate het weekend naderde werden de vooruitzichten als
maar beter. Het was omstreeks 9:30 u dat ik de lier het terrein heb opgereden en
na 18 u pas opnieuw in de schuur, want onze voorzitter stond dan al te trappelen
van ongeduld om aan zijn speech te beginnen, met vooral een dankwoordje aan de
pachter en de beide terreineigenaars, gevolgd door een toast met bubbels. We
hadden ook een ludieke wedstrijd georganiseerd . Het was Lin die zich de beste
toonde en met de hoofdprijs, een kunstwerk gerealiseerd door Ignace, althans
voor een jaartje mag pronken. Knap gedaan, Lin ! En dan konden we op het grote
terras van de Boerenhoeve genieten van de uitstekende gratis barbecue. Onze
voorzitter had ook een T-shirt klaar voor ieder JVG – lid.
De weergoden hadden gewacht tot een stuk in de nacht om de hemelsluizen te
openen en voor lichtspektakel te zorgen. In de ochtend was het opnieuw
vliegweer. In de loop van de voormiddag hebben we dan een vervolg gebreid aan
het succesweekend en kon ik nog 27 liervluchten op het lierblad bijschrijven.
Een prachtig evenement met in totaal 86 liervluchten.
Barbecue op het terras.
Zaterdag 26 september 2015: een leuke dag te Nieuwvliet aan de lier.
Naar het weekend toe zou een hogedrukgebied van over de oceaan zich naar onze omgeving uitbreiden. We moesten enkel maar de windkracht in het hoog houden. Voor zondag waren de windvoorspellingen te veel, maar op zaterdag moest het lukken. We waren dan ook al omstreeks 9 uur op het terrein om het materiaal gebruiksklaar te zetten. Het was nog voor 10 uur dat Thierry, de eerste piloot van de dag, door Bart de lucht in werd getrokken. De NO wind op de lange baan was nog erg zwak. Ook de leerlingen van Coolvision konden hun eerste vluchten van de dag maken. Wat later kwamen ook de eerste passagiers voor een duovlucht toe en kon ik ook aan het werk. De wind begon dan ook al wat meer kracht te ontwikkelen, en het droeg als maar beter. De lineaire duovluchten begonnen als maar langer te duren, want het droeg erg goed. In totaal heb ik 6 duovluchten gemaakt en 's avonds nog een mooie lange en hoge (870 m) solo vlucht met m'n Tala.
KLIK OP DE LINK VOOR HET FILMPJE
Zaterdag 3 en zondag 4 oktober 2015: Een mooi weekend te Nieuwvliet.
Met Geert en Bart als liermannen kon ik op zaterdag ook eens op de startplaats vertoeven en zelf mooie vluchten maken. Het begon al in de voormiddag, toen de eerste passagier zich op de startplaats melde en ik gelijk met hem een mooie tandemvlucht kon maken. Daarna nog een vijftal vluchten solo gemaakt. De mooie dag nog afgesloten met een mooie, lange en hoge avondvlucht.
Genieten bij een lage zon onder m'n vliegmachien !
Op zondag was Bart de lierman en ik de piloot om de duovluchten te maken. Het was bij momenten erg druk op de startplaats, want vele passagiers hadden hun familie meegenomen. Uiteindelijk heb ik 21 duovluchten gemaakt, de dag begonnen en de avond nog afgesloten met een mooie solovlucht.
Starten.
Vliegen.
In de landingsfase.
Opnieuw veilig op de grond.
De dag afgesloten met nog een laatste solo vlucht.
Genieten van het polderlandschap.
Zaterdag 10 oktober 2015.
Niet geschoten is altijd mis.
De lange termijn vooruitzichten
waren het er al enkele dagen voor het weekend over eens. De windkracht zou
tijdens het weekend aantrekken. Het zou dan ook op het randje zijn, maar niet
geschoten is altijd mis. Dus stond ik zaterdag omstreeks 09:30 de brandstoftank
van de lier en de quad bij te vullen. De NO bries was best te bevliegen, maar de
piloten lieten nog even op zich wachten. Tegen de middag arriveerde Michel en
wat later Roland en ook Bart was nog onderweg. Michel ging als eerste de lucht
in en was in geen tijd een stipje aan de hemel. Hij heeft er een mooie cross
vlucht van gemaakt tot niet zo ver van de zee. Het was vandaag de dag van de XC
vluchten, want ook Roland heb ik moeten gaan oppikken naast de baan richting
Cadzand. Bart hield het lokaal en kon na iedere vlucht terug op het terrein
landen. De laatste vlucht van de dag heb ik nog mogen maken. Super !
Het weekend van Allerheiligen.
Zelfs de lange termijn
voorspellingen zagen dit mooie najaarsweekend al van ver aankomen. En of het
goed was. Op zaterdag een heerlijk zonnetje en een mooie startbries vanuit een
zuidelijke richting. In de voormiddag was de bries nog vrij strak, zodat er maar
één trapje nodig was om op een mooie hoogte te ontkoppelen. Na de middag zwakte
de windkracht wat af, waardoor er zelfs opnieuw voorwaarts kon gestart worden.
In totaal heb ik 36 vluchten opgetrokken.
Op zondag was er nevel en mist voorspeld, die zelfs nog hardnekkig kon blijven
hangen. Maar toen ik op het vliegterrein aankwam was daar nog weinig van te
merken. Toen we onze startplaats hadden ingericht, kon Lin als eerste de lucht
in en na enkele trappen een mooie hoogte halen op de Z - baan. Wat later kwamen
de eerste passagiers voor een duovlucht aan , zodat Johan en Luk aan de slag
konden. Kort na de middag viel de wind helemaal weg en draaide daarna naar zowat
elk denkbare richting. In de late namiddag, ik had mij ondertussen al voor de
zesde keer verplaatst naar de lange NO baan, kwam Bart ook nog even dag zeggen
en heeft de lierknuppel nog even over genomen zodat ik nog een afsluitende
sunset vlucht heb kunnen maken. Super !
In totaal heb ik 61 vluchten
opgetrokken dit weekend.
Afsluitende sunset vlucht op zondagavond.
Genieten in de lucht bij een ondergaande zon.
Zondag 8 november 2015: Harde wind te Nieuwvliet.
De windvoorspellingen gingen vooraf wat op en neer, maar op zaterdagavond gaf
Windfinder 8 kn in de ochtend, al vlug oplopend naar 10 kt en meer. Het zou een
sportieve zondag worden.
Ik was nog bezig met het aanvullen van het brandstofniveau van de Quad en de
lier, toen Bart ook al arriveerde. We hebben niet veel tijd laten verstrijken en
de startplaats op de ZO baan vlug ingericht. De windkracht was toen op de
startplaats nog matig, zodat Bart gelijk de lucht in kon. Na zo'n 50 m viel de
trommel al stil en begon vanaf dan kabel uit te geven. Er stond daar wat hoger
een stevige wind. Toen Bart op een grote hoogte afkoppelde, ging hij meteen
achteruit. Na een mooie vlucht kon hij toch nog precies op de startplaats
landen. Na wat overleg hebben we wijselijk besloten om er mee te stoppen,
aangezien de wind nog meer en meer aantrok. Roland was ondertussen ook
toegekomen en samen hebben we het slechte stuk kabel van de trommel gehaald en
520 m nieuwe in de plaats gelegd. We hebben de voormiddag afgesloten met nog een
tas warme chocomel ! Volgende keer beter.
Bart hoog in de lucht.
Een nieuwe kabel op de trommel aan't leggen.