Zaterdag 1 maart 2014.
Eerste vliegdag aan de lier te Nieuwvliet.
In de voormiddag ben ik met de herstelde kunststofkabellier naar Nieuwvliet gereden. Toen ik er aan kwam was de deltaschool bijna startklaar om de eerste lieractiviteiten aan te vatten. Wat later kwam Bart ook aan, want we hadden telefonisch afgesproken om het liermateriaal eerst al wat op orde te brengen. De nieuwe Dyneema lierkabel moest immers nog op de liertrommel worden gelegd en daar zijn we dan gelijk aan begonnen.
Spikplinternieuwe Dyneema lijn.
Klaar.
De lierbaan is uitgezet. Klaar voor de eerste vluchten.
Daarna hebben we de lier getest en heb ik Bart een vijftal keer opgetrokken. In de late namiddag begon het te regenen en heb ik nog snel twee vluchtjes kunnen maken.
Onder de regenwolken met regendruppels op de lens.
Meer foto's op:
http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%201%20maart%202014?sort=3&page=1
Zaterdag 29maart 2014.
Vliegen aan de lier te Nieuwvliet.
Vanochtend was ik al rond 10 u op het vliegterrein. De leerlingen van
vliegschool Randonaero begaven zich ook al op het terrein om er een mooie
opleidingsdag van te maken. Wat later kwam onze voorzitter ook aan, want die wou
natuurlijk zijn spiksplinternieuwe traprelease uitproberen. Toen de
brandstoftanks waren bijgevuld was Hans ook aangekomen en zijn we op een korte
ZO baan gestart met de eerste vluchtjes. Rond de middag moesten we onze lierbaan
verplaatsten naar de lange NO baan, want de wind was gedraaid. Pas rond 15 u
hebben we een pauze moeten inlassen, want dan stak de NO wind nog een tandje
bij. Maar niet veel later draaide de wind opnieuw iets meer O, nam wat af zodat
we opnieuw konden starten. Het traplieren met Arnold ging vrij goed. Bij de
eerste vlucht met 2 trappen kon hij ontkoppelen op zo’n 450 m. Maar de Skygod
vandaag was Roland. Hij maakte de laatste vlucht van de dag en ik kon hem
afzetten op zo’n 800 m boven het lierterrein.
Ik denk dat hij zo'n half uur in de lucht hing. Een supervlucht zou ik zo zeggen
!
In totaal heb ik 20 liervluchten opgetrokken.
Op de lier.
Zicht op de startplaats.
Meer foto's:
http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%2029%20maart%202014?sort=3&page=1
Donderdag 3 april 2014.
De eerste avondvluchten.
Toen ik rond kwart voor vier in de namiddag op het lierterrein aankwam, was onze
voorzitter al druk bezig met het liermateriaal in orde te zetten.
Het duurde niet lang of we stonden op het lierterrein om de geschikte lierbaan
uit te kiezen.
De wind zat nog wat OZO, waardoor ik mij aan de beek langs de baan met de lier
had geïnstalleerd.
Maar nog voor we onze eerste vlucht konden optrekken draaide de bries volledig
naar Z. Dus de lier mooi recht op de wind verplaatst en dan konden we beginnen.
Ook Michel, en wat later Luk en Manu waren van de partij. Er stond best wel een
mooie bries en eens wat hoger stond de trommel bijna stil, zodat de piloten aan
de kabel tot een mooie hoogte konden stijgen.
Ik denk dat de passagiers bij Luk onder de tandem best tevreden waren. En Michel
en Manu hebben ook elk 4 vluchten kunnen maken. En met Arnold met zijn
traprelease heb ik het traplieren weeral wat meer kunnen oefenen. Het gaat als
maar beter.
Zaterdag 5 april 2014.
Vliegen aan de lier te Nieuwvliet.
Er was een wind uit WZW richting voorspeld, maar aan de kust weet je maar nooit.
Toen Arnold na zijn eerste vlucht op de lange baan geland was, moesten we al
gelijk verhuizen naar een meer W lierbaan. De passagiers voor de duovluchten
waren mooi op tijd en konden met Johan een prachtige vlucht maken, want het
droeg erg goed. Tot iets na de middag de zeebries doorstak en we naar een vrij
lange NW baan moesten opschuiven. Later in de namiddag viel soms de bries dan
weer weg en droeg het ook van geen kanten. Zelfs bij het trappen geraakte Arnold
niet omhoog. Maar in de late namiddag werd het opnieuw beter en konden er
opnieuw mooie hoge vluchten gemaakt worden, tot een flink eind boven de 500 m.
In totaal heb ik 17 vluchten opgetrokken.
Selfie. ;-)
Op de lier.
Michel in de landingsfase.
Luchtfoto genomen door Arnold.
Meer foto's
Zaterdag 12 april 2014.
Liervliegen te Nieuwvliet.
Vandaag moesten we er op tijd bij zijn, want volgens de voorspellingen zou de
wind in de namiddag stevig aantrekken. Onderweg naar het vliegterrein moest ik
de hele tijd met de mistlichten aan rijden, want er hing een dikke laag nevel.
Maar vanaf Oostburg was de mist verdwenen en was er enkel een blauwe hemel.
Toen ik op het vliegterrein aankwam, was Hans al aangekomen. En wat later
arriveerde ook Bart. Op de middag, toen we al verschillende mooie vluchten op de
lange ZW baan hadden gemaakt, kwam Roland en Michel ook aan en konden gelijk mee
de lucht in. Ik had ondertussen op de lier van plaats gewisseld met Bart, want
er waren ook twee duovluchten gepland. En de passagiers waren keurig op tijd op
het terrein. Er was zelfs thermiek, zodat ik mooie langen vluchten kon maken met
hen. Achteraf enkel maar blije gezichten. Na de duovluchten , heb ik nog met
mijn solo ontkoppeld rond 430 m en in een bel nog 100 m kunnen klimmen. Ja, het
droeg goed en door de lange baan konden we iedere keer een stuk boven de 300 m
ontkoppelen. Pas rond 15 u trok de bries feller aan en draaide meer naar W.
Ik heb dan nog mijn mini wing uitgehaald en nog drie vluchten in de sterkere
windkracht kunnen maken. Super !
Veilig geland.
Met m'n mini glider.
Meer foto's op:
Woensdag 16 april 2014.
Liervliegen te Nieuwvliet.
Een leuke avond op het lierterrein te Nieuwvliet.
Klaar om te starten.
Tot zonsondergang.
Meer foto's op :
Liervliegen op Paasmaandag.
Meer foto's op :
http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Paasmaandag%202014?sort=3&page=1
Een drukke zondag op het lierterrein.
Met 49 vluchten en 14 piloten was het best wel een drukke vliegdag. Toen we onze lierbaan hadden klaargemaakt kon ik als eerste worden opgetrokken voor een kort vluchtje. Na het loskoppelen van de kabel voelde je al dat er beweging in de lucht zat. Omdat er nog niemand klaar stond om te vertrekken kon ik gelijk opnieuw aan de kabel vastgemaakt worden. Niettegenstaande de wind mooi recht op de startplaats stond, kwam bij de start m'n scherm helemaal schuin omhoog waardoor ik in het decor belande. Achteraf gezien viel buiten een gekneusde ribbenrooster en linkerpols, de schade gelukkig nog mee. Na de middag droeg het erg goed waardoor er zelfs bij momenten twee piloten gelijk door het luchtruim boven het vliegterrein vlogen. Het ging zo vlot dat in de late namiddag de lier nog zonder benzine is gevallen. We hebben de rode lier dan nog op het terrein getrokken om er de laatste vluchten van de dag mee op te lieren.
Zicht op de startplaats.
Woensdag 30 april 2014.
Vliegen te Nieuwvliet.
Panorama vanaf de lier.
Zondag 4 mei 2014.
Vliegen te Nieuwvliet.
Met 8 piloten zijn er vandaag 39 vluchten gemaakt. Dat
maakt dat er dit vliegseizoen nu al 231 vluchten zijn opgetrokken op een totaal
van 10 vliegdagen. Tot hier toe al een geslaagd voorjaar.
De condities waren vandaag eigenlijk niet echt perfect, want de voorspelde N
wind was eerder zwak en bij aanvang nog wat veranderlijk. Maar er kon gevlogen
worden. Rond 14 uur kwamen er meer zeebriescyclussen en hebben we de lierbaan
verplaatst naar de NW baan. In de lucht waren er soms wel goeie momenten zodat
sommige piloten hun vlucht wat konden verlengen. Met de passagiers voor de duo
heeft Johan telkens twee vluchten gemaakt, zodat deze best tevreden waren.
Hingen aan de lierkabel: Arnold, Geert, Johan, Claudia, Lin, Luc, Steven en
Frans.
Ikke op de lier.
Het weekend van 17 en 18 mei 2014.
Dit was ongetwijfeld het beste weekend van het lopende
jaar. Met 96 opgetrokken liervluchten kunnen we niet anders dan tevreden zijn.
Ook waren de deltaschool Randonearo en de parapente school AirXperience erg
actief op het terrein.
Zaterdag heb ik op de zeebriesbaan iets meer dan 50 vluchten opgetrokken.Tot
ongeveer 13 u hebben we op de NO baan gestaan, maar dan kwam er meer invloed van
de zeebries en moest ik verplaatsen naar de NW baan. Ik denk dat Bart wel
genoten heeft van zijn nieuwe traprelease.
Op zondag konden we net geen 50 vluchten maken. De oostenwind was in de ochtend
al iets sterker dan voorspeld zodat we al direct mooie lange vluchten konden
maken. Later draaide de wind naar NO, zodat we de hele namiddag op de lange baan
hebben gestaan. Er stond in de late namiddag een mooie bries waardoor dat we
gemakkelijk tot 300 m en meer lineair konden afzetten. De trappers, waaronder
Michel, Johan en Arnold, konden ontkoppelen boven de 700 m en genoten met volle
teugen van het prachtig uitzicht. Maar hun verhaal gaan ze hier zelf wel
neerschrijven, opgefrist met enkele prachtige foto's.
Hingen aan de kabel: Arnold, Bart, Frans, Manu, Steven, Claudia, Wim, Wouter,
Geert, Jean Louis, Tom, Johan, Michel, Luc, Niel, Serge, Bruno, Luk en Anick.
Laat de foto's hieronder maar komen!
Ikke aan de lier.
Pinksterweekend te Nieuwvliet.
Toen ik zaterdag richting vliegterrein reed, trok de
bewolking als maar meer toe naarmate de kust naderde. Toen we de eerste vluchten
hadden opgetrokken op de ZO baan, moesten we even pauzeren, want een grijze wolk
met wat lichte neerslag trok over het vliegterrein. Toen we opnieuw het veld op
konden, was de wind wat meer gedraaid naar Z , zodat ik de lier achteraan op het
veld kon opstellen. Nadat Rien, Lin en Johan met de duo een vlucht hadden
gemaakt, is het tijdens de startfase met Manu aan de lierkabel fout gelopen met
een val tot gevolg. Toen Manu werd afgevoerd naar het ziekenhuis te Knokke, zijn
Frans en Johan meegereden en hebben we de lieractiviteiten op zaterdag gestaakt.
Alvast een spoedig herstel gewenst aan Manu.
Voor zondag was er NO wind voorspeld. Ik was extra vroeg naar het lierterrein
getrokken om de kabel van de liertrommel te halen en in het begin op de trommel
enkele honderden meter gemerkte lierlijn extra bij te leggen, zodat we
gemakkelijker konden trappen. Frans en Lin hadden op de camping overnacht en ook
Johan, Tom E. en Rien waren opnieuw van de partij. De eerste vluchten hebben we
op de lange baan kunnen optrekken, maar al gauw kwam de zeebries roet in het
eten gooien, zodat we onze lierbaan moesten verplaatsen. In de namiddag is Bart
ook nog toegekomen, zodat ik ook nog enkele vluchtjes kon maken. De lucht was
kristalhelder en de vergezichten erg mooi.
Met 62 vluchten hebben we er een leuke dag van gemaakt. Lin, Tom en Rien hebben
elk om en bij de 15 vluchten kunnen maken. Pas in de vooravond zijn we ermee
gestopt na een intense vliegdag.
Op de lier.
In de lucht.
Meer foto's op:
http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Pinksterweekend%202014?sort=3&page=1
Het weekend met de langste
dag van het jaar.
Zaterdag leek volgens de weerberichten de beste dag van
het weekend te worden. We waren goed vertrokken, maar al snel kwam de zeebries
roet in het eten gooien waardoor we enkele uren konden pauzeren. Maar vanaf een
uur of zes verminderde de windkracht en konden we er terug tegen aan gaan. Het
was immers de langste dag van het jaar! En het ging goed omhoog. Ik hoorde dat
Michel met één trapje boven de 600 m zat. Zelfs de leerlingen van Luk konden
boven de 300 m ontkoppelen en mooie circuits vliegen. Ik denk dat we rond 21u30
ermee zijn gestopt. Met 8 piloten zijn er toch nog 26 vluchten gemaakt.
Voor zondag was er in de namiddag erg harde wind voorspeld zodat we er vroeg aan
zijn begonnen. Rond 9u30 stonden we al op de lange baan voor de eerste vluchten.
Tegen de middag kwam een noordelijk gerichte zeebries erdoor, maar het was nooit
te hard om een pauze in te lassen. We zijn dan maar blijven doorgaan. John heeft
met 21 vluchten het saldo goed opgedreven, kort gevolgd door Tom E. met 17
vluchten. Met een saldo van 65 vluchten kunnen we niet anders dan van een
geslaagde zondag spreken!
Ikke aan de lier.
Maandag 7 juli 2014: Nieuwvliet.
Toen ik rond 13 u op het lierterrein aankwam, was onze voorzitter al
druk bezig met de nieuwe lierkabel op het terrein uit te leggen. Michel was ook
al aan het helpen en nadat we samen dan de oude lierlijn van de trommel hadden
gehaald en de nieuwe erop gelegd, konden we gelijk de eerste testvluchten gaan
maken op de N - baan. Ik denk dat ik de eerste vlucht rond 15 u heb opgetrokken.
Ik hoorde dat er na de laatste trap zelfs rond 600 m werd ontkoppeld. Niet
slecht voor een NNO baan in zwakke condities. Niettegenstaande dat al de piloten
trapvluchten maakte, zijn er toch nog 23 vluchten gemaakt. Super!
De voorspellingen voor de kuststreek zagen er niet echt fantastisch uit. In de ochtend kon het nog wat grijs blijven met mogelijk wat lichte motregen. Daarna zou het mooi opklaren. Maar het was pas rond 15 u dat we het natte terrein op konden met de lier. De grijze miezerigheid bleef wat langer hangen dan er was voorspeld. Arnold en ikzelf hadden ons nuttig gemaakt met het opkuisen van de lagers in het rol - geleidingssysteem van de lier. Luk van Airxperience had aan de leerlingen eerst nog wat theorie gegeven zodat ze klaar waren om dit op het terrein in de praktijk om te zetten. In het begin hing het wolkendek nog vrij laag maar later klaarde het dan toch meer uit. We hebben gelijk maar doorgewerkt tot zonsondergang. Met 27 vluchten hebben we geen record gedraaid, maar ik denk dat de vele leerlingen best tevreden waren met hun eerste vluchtjes. Arnold heb ik enkele keren opgetrapt naar mooie hoogten en Luk kon wel 8 duo's maken. De laatste bij zonsondergang en met Arnold als passagier, hebben we voor het eerst getrapt met de duo. Ik weet het niet meer precies, maar het was een stuk boven de 600 m alvorens ze de kabel los koppelden.
Lin, Michel, Arnold, Roland en Thierry waren de piloten
die op deze mooie zonnige dag op de afspraak waren.
We zijn gestart rond 14:40 u en blijven doorgaan tot in de avond. In totaal heb
ik 31 vluchten genoteerd, waaronder zestien trap - liervluchten.
Op de lier.
Zoals
door Luk op donderdag al was vastgesteld, draaide de motor van de rode
kuststofkabellier nog wel goed bij stationair draaien, maar toen de gashendel
werd aangetrokken, begon de motor te sputteren. We zijn na twee liervluchtjes
dan maar overgeschakeld op onze oude getrouwe staalkabellier. Toen Bart ook was
gearriveerd, heeft hij de positie van de stroomverdeler op gevoel bijgesteld,
zodat de motor terug bleef draaien en we terug naar de kunststofkabel konden
overschakelen. Ja, het was een leuke dag op de NW baan. De windkracht zat tegen
de limiet en in de late namiddag ging hij er zelfs wat over. Tijd om een pauze
in te lassen en in die tijd heeft onze voorzitter zijn equipement nog eens boven
gehaald en de presentatie over het traplieren naar voor gebracht.
Daarna begon de windkracht terug wat af te nemen en konden we opnieuw het
terrein op. In totaal zijn er een 30 tal vluchten opgetrokken, waarvan ik er ook
een vijftal heb gevlogen. Eerst 2 vluchten in stevige condities met m'n 19 m²
machientje en daarna nog drie normale, waarvan één met reverse start en de
laatste twee voorwaarts. Zalig om nog eens aan de kabel te hangen!
Ook Arnold met Luk als passagier - monitor is gestart met zijn opleiding tot duo
lierpiloot. Zijn eerste 5 vluchten zijn gemaakt. Nog 25 te gaan Arnold !
Hingen aan de kabel: Luk, Arnold, Koen, Annick, Rien en ikzelf en Bart en ikzelf
op de lier. Bedankt voor de leuke vluchten!
Aan de kabel.
Twee vluchten met de Kimfly Husky II.
En nog drie vluchten met de BGD - Tala.
Gemakkelijk om mee te starten en te landen en tussendoor formidabel vliegen.
Toen ik na de middag op het lierterrein toe kwam,konden we onmiddellijk het terrein op. De zeebries was al aan het waaien, zodat we ons op een NW baan konden installeren. Het graan was gedorst zodat we alle ruimte ter beschikking hadden om ons mooi recht in de wind te plaatsten. Arnold en John maakten de eerste vluchtjes gevolgd door Michel, Luc en Jan Vds. Luc Cristiaans had zijn stroboscoopmeter meegebracht, zodat we de stroomverdeler van de motor, die enkele dagen ontregeld was, opnieuw piekfijn konden instellen. Het toerental bij stationair draaien is nu ook terug perfect op zo’n 750 tr ingesteld. We kunnen hierdoor opnieuw heel gedoseerd en precies de spanning op de kabel regelen. Bedankt Luc, voor de technische ondersteuning.
In de vooravond viel de zeebries weg en konden we de lange baan op. Jan Vds heeft ook een linear vluchtje met de Ozon Mantra gemaakt. De kampioen van vandaag was John met 13 liervluchten. Gevolgd door Arnold met 8 duovluchten voor zijn opleiding tot duo lierpiloot. Luc C. maakte 4 mooie trapvluchten tot ruim boven de 600 m. Niet slecht zou ik zo zeggen! En Luk die heeft de laatste vluchten opgetrokken die nodig waren voor het behalen van zijn “lierman Parapente” brevet. Proficiat Luk.
Instellen van de stroomverdeler....
.... en van het toerental.
Meer foto's op:
Zaterdag 9 augustus 2014.
Mijn eerste trapliervlucht tot 702 m.
Volgens de weerberichten was er op zaterdagavond een mooi vliegvenster voorspeld. De wind zou rond 17 u verminderen zodat we nog tot sunset mooie avondvluchten konden maken. Maar de laatste voorspellingen op zaterdagochtend zagen er ineens minder rooskleurig uit. Windfinder voorspelde om 20 u nog 10 kn. Tja, het vliegvenster was ineens wat kleiner geworden. Maar er is een spreekwoord dat zegt: Wie niet waagt blijft maagd. Dus zaten we rond 16 u al op het zonnig terras van de Boerenhoeve om er te wachten tot de wind ging vallen. En we moesten geduld hebben want de wind bleef maar stevig blazen. Ik denk dat het rond 18 u was dat we met het liermateriaal het veld op reden en ons konden klaar maken voor de eerste vluchten. De richting was mooi ZW lange baan. Het was nog wel wat sterk om met een gewoon scherm te kunnen starten zodat Arnold en ikzelf onze mini speeltjes eens konden uitlaten. Ik heb er vier lineaire vluchten mee gemaakt tot op een hoogte van zo’n 370 m en een stijging aan de kabel van meer dan 8 m/s. Daarna viel de wind aan de grond weg zodat ik nog drie vluchten heb kunnen maken met de BGD - Tala. Eerst een lineair vluchtje gevolgd door m’n eerste trapliervluchten. Bart heeft me kunnen afzetten op precies 702 m boven het lierterrein. Super ! Het was genieten van de intense kleurenpallet van het polderlandschap bij sunset. Het traplieren is eigenlijk heel simpel. Ik voelde bij het terugvliegen amper de weerstand van de chute met de kabel. Een nieuw tijdperk bij het liervliegen is voor mij aangevangen !
Bijna startklaar met m'n 19 m².
In de verte de monding van de Schelde.
Nadering landingsterrein met m'n Husky2.
In de landingsfase.
De BGD - Tala ligt klaar.
De lucht in !
Ontkoppeld op 702 m.
Nadering Landingsterrein.
Meer foto's op:
Zondag 24 augustus 2014.
Avondvluchten te Nieuwvliet.
Spijtig, want het was een mooie zonnige dag maar met een harde westelijke wind. Het was pas na 18 u dat we klaar waren om de eerste vlucht op te trekken. De windkracht was al sterk afgenomen toen Roland als eerste aan de kabel de lucht in ging. Ook Serge en Bruno maakten elke al een vluchtje op de NW baan. Tot de wind haast volledig wegviel en ik mij met de lier verplaatst heb op de lange baan. De lier beneden aan de beek en de start aan het terras. Op de lange baan konden we nog een mooie hoogte halen. Ik hoorde van Roland dat hij bij zijn laatste vlucht op de 540 m de kabel kon ontkoppelen. In totaal heb ik 13 vluchten op het lierblad bijgeschreven. Niet slecht voor op een zondagavond !
Lieren tot zonsondergang.
Mooi !
Zondag 7 september 2014.
Liervliegen.
De windgoden
hebben op deze vliegdag wel serieus met onze voeten gespeeld. Ik denk dat we in
bijna al de windrichtingen een lierbaan hebben uitgezet. Gestart met 7 vluchten
op de Z baan. Daarna verplaatst naar de lange ZW baan. Dan 180° gedraaid op de
NO baan, vervolgens de N baan, dan de W baan om te eindigen op NW. Maar
tussendoor hebben we ons best gedaan en is er goed gevlogen. Jean-Louis heeft
maar één vlucht gemaakt, maar wel één die kan tellen. Hij bleef maar in de bel
draaien en kon zo de langste vlucht van de dag optekenen. Super gedaan ! Koen
heeft met 9 vluchten het grootste aantal vluchten van de dag gemaakt. En
natuurlijk Johan die met zijn tandem 6 passagiers liet genieten van het mooie
landschap boven ons vliegterrein. Het was ook een leuk weerzien met Francis, die
ook enkele vluchtjes kwam maken. En Ignace die wellicht het hoogste kon
afkoppelen. John Sci, Luc Bracke, Gino en Maxime waren de overige piloten. In
totaal staan er 36 vluchten op het lierblad.
Op de lier.
Xtreme Xperience Day te Boom.
13 en 14 september 2014.
Het was voor JVG een geslaagde editie van de Xtreme Xperience Day te Boom.
Zaterdag zijn er 21 vluchten opgetrokken waaronder 3 duo's.
Op zondag heb ik er 45 genoteerd, tezamen gevlogen door 15 verschillende
piloten.
Johan heeft 9 duo's gemaakt en Arnold vloog 3 duo vluchten.
Door de NO tot ONO wind waren het niet altijd gemakkelijke liervluchten.
Desondanks zijn er verschillende mooie, hoge trapvluchten gemaakt.
Lieren tot de avond.
Woensdag 17 september 2014.
Avondlieren te Nieuwvliet.
Het was een mooie nazomers zonnige vliegavond die we niet zomaar konden laten
voorbijgaan, zonder de lier van stal te halen. Door de mooie NO bries lag de weg
wagenwijd open om te trap-liervliegen, omdat er dan geen obstakels in de
lierbaan konden opduiken. In totaal zijn er 17 vluchten opgetrokken. De trappers
geraakten gemakkelijk boven de 700 m.
Zaterdag 20 september 2014.
Een namiddag liervliegen.
Het was pas rond 12 u dat ik het liermateriaal op het veld kon rijden, want de nevel en mist bleef boven het lierterrein hardnekkig hangen. Er was haast geen wind om al het grijs weg te blazen. De eerste vluchten gingen nog tot tegen de wolken, maar daarna werd het beter. Gelukkig maar, want het was een drukke namiddag waarbij er ook nog 18 duovluchten zijn gemaakt. Tom, Thierry en Geert maakten elk meer dan 10 vluchten, Arnold in totaal zes. Toen we rond 19 u er mee ophielden, stonden er net geen 60 vluchten op het lierblad. Luk die de hele namiddag duo’s vloog heeft in de vooravond mij ook nog 3 keer opgetrokken waarbij ik telkens een 4 tal trappen mocht maken.
Drie mooie vluchten gemaakt van meer dan 10 minuten.
Tot in de wolken.
In de landingsfase met m'n Tala.
Veilig geland.
Zondag 28 september 2014.
Liervliegen op de lange westbaan.
Het was
vandaag een mooie dag op het lierterrein. Niettegenstaande we al bijna in
oktober zijn, scheen de zon en was het lekker warm.
Op hoogte was de Oosten wind bij momenten stevig, zodat de trommel geregeld al
eens stil stond en de piloten hoog konden uitstijgen. We hebben 41 vluchten
opgetrokken. De richting was ook perfect om te trappen en daar is mooi gebruik
van gemaakt. Ikzelf heb nog een vijftal duovluchten gevlogen. Boven het
stoppelveld droeg het goed zodat de passagiers vrij lang konden genieten van het
uitzicht. Achteraf enkel maar tevreden gezichten. Met dank aan Bart voor het
geleverde lierwerk.
Lierstart met m'n duo vleugel.
Vrijdag, zaterdag en zondag 3, 4 en 5 oktober 2014.
Open vlieg weekend bij JVG.
Het was een prachtig weekend dat al begon op vrijdag in de late namiddag tot zonsondergang. Ik heb er toen twintig vluchten opgetrokken. Vanaf zaterdagmiddag hebben we de mini gliders kunnen uitlaten tot precies op tijd het koude front er aan kwam en we konden starten met ons jaarlijks eetfestijn. En zondag was de apotheose met ideaal mooi zonnig vliegweer! Zo'n 15 piloten stonden op de startplaats en hebben mooie vluchten kunnen maken. 's Morgens was de wind nog wat strak, zodat ik met m'n Husky2 eerst twee vluchten kon maken. De laatste vlucht van de dag heb ik een mooie trapvlucht kunnen maken tot op 830 m. In totaal hebben we om en bij de 100 vluchten opgetrokken.
Stoofvleesfestijn op Vlaamse wijze.
Op de lier.
Onder m'n mini wing.
Onder m'n BGD - Tala op 830 m.
Zaterdag 11 oktober 2014.
Nieuwvliet op de lange Zuidwestbaan.
De vooruitzichten
waren wat onzeker. Eerst waren er buien voorspeld, dan weer niet, dan weer een
kans op een bui. Maar niet geschoten is altijd mis. Wel vrij zeker was dat de
wind uit een zuidelijke richting zou waaien. Dus hebben we het er maar op
gewaagd. Maar de buienlijn trok nog net over het vliegterrein zodat we tot 14 u
moesten wachten alvorens we het terrein op konden. Tom heeft dan ondertussen de
nieuwe lagers in het rollensysteem gemonteerd, de remleiding van de gele lier
hersteld en een nieuwe remkabel gemonteerd op de quad en olie bijgevuld. Het
materiaal is opnieuw piekfijn in orde.
We zijn gestart op de 530 m lange Z baan en in de vooravond verhuist naar een
700 m lange ZW baan. De wind was ondertussen ook al wat in sterkte toegenomen,
zodat het hééél hoog ging. In totaal heb ik 26 vluchten op het lierblad
ingeschreven. Niet zo slecht voor een wat onzekere vliegdag!
Zaterdag 25 oktober 2014.
Nieuwvliet op de 900 m lange West baan.
Er was een stevig windje uit een westelijke richting voorspeld. De lier had ik in de dreef onder de hoge bomen geplaatst, zodat we een mooie lange lierbaan van 900 m lang hadden. Het gevolg ervan was te verwachten. Na één trap konden de piloten ontzettend hoog ontkoppelen, tot een héél eind boven de 1000 m. Op het einde van de dag trok de bovenwind nog wat aan zodat de trommel meestal stil stond en ik kabel moest uitgeven. Al bij al een geslaagde lierdag, nog net voor het winteruur wordt ingezet.
Op de lier in de lange dreef achter de beek. Goed voor een lierbaan van 900 m.
Woensdag 31 decemer 2014.
De laatste dag van het jaar te Nieuwvliet.
We lagen al een tijdje
op de loer, om tijdens de laatste dagen van het jaar er met onze lier nog eens
in te vliegen.
De weergoden waren ons
niet zo gunstig gezind, want de isobaren lagen geregeld kort bij elkaar.
Maar voor de laatste
dag van het jaar maakten ze een uitzondering en die hebben we natuurlijk niet
laten voorbijgaan.
We hebben op
oudejaarsdag nog 10 vluchten opgetrokken.
De windrichting op de
startplaats zat mooi ZW, zodat we een erg lange lierbaan hadden.
En de laatste twee
vluchten van de dag heeft Bart mij hoog kunnen afzetten.
Na enkele trappen zat
ik al boven de 800 m. Super !
Alvast nog een prettig
en een fantastisch 2015 gewenst !
Op de lier.
Klaar op de startplaats.
kabel aan de traprelease
Juist vertrokken.
Mijn machientje.
Hoog in de lucht.
Prachtig zicht !
Nieuwvliet in de zon.
In de landingsfase.
Bijna geland.
Filmpje volgt nog ....