Zaterdag 17 april 2010.
Eerste vliegdag aan de lier te Nieuwvliet.
Eindelijk, het eerste weekend met vliegbare weersvoorspellingen voor het vliegterrein te Nieuwvliet. Door het hogedrukgebied dat pal boven onze steken had postgevat was de windrichting nog wat onzeker en misschien wel wat veranderlijk.
Toen ik iets na tien op het lierterrein aankwam was er al bedrijvigheid alom met het klaarmaken van de lier. Er was zoals voorspeld nog maar weinig of geen wind. Toch al gelijk 2 vluchtjes kunnen maken op de lange NO baan. Het tweede vluchtje was in windstille condities op de startplaats en zeker een mooie test met m’n nieuwe Sport4.
Na de middag draaide de wind meer en meer N tot NW en stak de koude zeebries flink door. Bbbrrrrrr… het werd een jas kouder.
Ik heb dan nog een solovlucht gemaakt en 4 duovluchten gevlogen, twee met Donald als passagier en nog twee aan de lier van Geert - Zuidwest. Maar het droeg lang niet meer zo goed als net voor de middag. In de late namiddag, tijdens de strakke bries, nog een uurtje grondoefeningen gedaan in sterke vlagerige condities. De wind wou direct niet verminderen zodat ik het voor bekeken hielden.
Mooie blauwe lucht boven het vliegterrein.
Alle foto’s:
http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Nieuwvliet%2017%20april%202010/?start=all
Zaterdag 1 mei 2010.
Gooi,- plooi en vliegdag te Nieuwvliet.
Ieder jaar wordt er door de vliegvereniging een gooi- en plooidag ingericht waar we onze noodparachute ééns kunnen "gebruiken". Hangend onder de kraan van Jan Aarnoutse kan je dan de noodparachute eens uit zijn zakje trekken zodat hij in de wind eens van wat frisse lucht kan genieten. Daarna wordt hij dan vakkundig door een team opnieuw opgeplooid. Dit jaar had ik mij ingeschreven voor laat in de namiddag en dat was maar goed ook, want de meteo was niet zo gunstig en de buien hadden heel de dag de kuststrook aangedaan. Toen ik in de namiddag richting kust reed, zaten er onderweg nog enkele pittige buien, maar boven het vliegterrein kwamen er al mooie opklaringen voor. Tijd voor Jan Aarnoutse om zijn kraan opnieuw op te starten zodat ik eerst met m'n solo en vervolgens met m'n duo scherm kon werpen. Na het vakkundig plooien heb ik nog twee vluchten kunnen maken aan de lier. Er stond een mooi briesje wat resulteerde in hoogtes tot 320 m en het droeg ook ontzettend goed.
Onder de kraan van Jan Aarnoutse.
Ikke onder de kraan.
M'n duo noodparachute in de wind.
Meer in het binnenland dreigende wolken.
Luchtfoto richting kust.
Voor de rest van de foto's:
http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Reserve%20plooien%201%20mei%202010/?start=all
Zaterdag 26 juni 2010.
Een zomerdag te Nieuwvliet.
Weeral een leuke dag op het vliegterrein te Nieuwvliet. Na
enkele weken van ongunstig lierweer zagen de weersvoorspellingen er nu wel
gunstig uit. Er was een vliegbare NO wind voorspeld. Toen ik omstreeks 10:30hr
aankwam op het terrein, was vliegschool zuidwest al in volle actie op de lange
baan. De zwakke wind kwam nog uit een Oostelijke richting maar draaide naar de
middag toe meer NO en onder invloed van de opkomende zeebries verder naar N. Om
super te zijn net iets te ver, want we stonden op de lange baan een tikkeltje te
cross. De aanwezige deltisten, Rik, Jan M, Jan St, Bernard en Henk, konden in de
namiddag door de sterkere bries trappen tot boven de 500 m.
In de vooravond minderde de wind en toen de deltisten stopten om hun vleugel af
te bouwen, heeft Donald mij nog enkele keren tot hoog in de lucht getrokken. Ook
Geert L heeft nog een paar vluchtjes meegevlogen. Omstreeks 19.00 hr zijn we
ermee gestopt en hebben we de dag op het terras van Piet en Jetty kunnen
afsluiten met een verweldiende verfrissende pint.
Een mooie luchtfoto genomen door Rik.
Zaterdag 10 juli 2010.
ELSTA feestdag te Nieuwvliet.
ELSTA bv is het bedrijf waar JVG - lid Danny Mout is
tewerkgesteld. Reeds eind april '10 vroeg hij of ik ook wou meewerken aan
de feestdag van het bedrijf die door zou gaan op het vliegterrein te Nieuwvliet.
Met al de duo-piloten tezamen zouden we zijn collega's werknemers laten
meegenieten van de sensatie van een duo-vlucht boven het vliegterrein. De
weergoden hadden voor mooi vliegweer gezorgd waardoor we héél de dag door konden
doorvliegen. Her resultaat was meer dan 50 duo-vluchten. Iets na 10 u kwam de
eerste lichting toe en zijn we er direct ingevlogen.
Niettegenstaande dat we aan de baan in het straatje moesten starten, hadden
we toch een lange lierbaan. Jan Martin en Jan Stael, de liermannen van dienst,
hadden de lier ver achteraan op een gemaaid perceel gezet, zodat we nog mooie
hoogtes konden halen.
Klaar voor m'n eerste vlucht.
Andere passagier.
Inhaken van een nieuwe passagier terwijl we even op de lierkabel wachten.
Mooi weertje daar op het vliegterrein.
Prima organisatie.
Lode, Geert en ikzelf maakten samen zo'n 54 duo-vluchten die dag. Het moet zo ongeveer 20:00 hr zijn geweest toen iedereen voldaan was van het vliegen en we mee konden aanschuiven aan de lekkere bbq. Superdag!
Voor veel meer foto's: