Zaterdag 22 april 2006.

Vliegen aan de lier te Nieuwvliet.

Mijn eerste vliegdag voor dit jaar te Nieuwvliet aan de lier. Ja, wat wil je met zo'n voorjaar. Om 9.30 hr was ik op het lierterrein aangekomen. Rik, de lierman voor vandaag was er ook al. De strakke N - wind was ook reeds van de partij, maar de weerberichten voorspelden dat deze later op de dag zou afnemen. Omdat ik mij ook heb geëngageerd om clublierman te worden, was dit het ideale moment om van start te gaan. Onder deskundige leiding van Rik hebben we samen de lier opgesteld en via de checklist ze helemaal bedrijfsklaar gemaakt. Daarna volgde nog de theoretische uitleg over al de bedienhendels en het instrumentenbord. Na het loskoppelen van enkele opgelierde deltisten, heb ik zelf al eens de kabel kunnen binnenhalen om het gevoel in de hendels al eens te ondervinden.

 

Rik Verlinde op de clublier.

In de voormiddag bleef de N - wind nog iets te hard, zodat er enkel deltisten konden opgelierd worden. Maar na de middagpauze werd het ook voor de parapenters vliegbaar. Al waren de omstandigheden zeker niet ideaal. Maar we hebben gevlogen, de eerste drie liervluchten voor 2006 staan op de teller.

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 29 april 2006.

Noodchute werpen.

 

Naar jaarlijkse traditie was door de vliegclub  "Jan van Gent" de gooi- en plooidag voor de noodchute opnieuw ingericht. Wegens de grote belangstelling moest er vooraf ingeschreven worden waardoor ik pas in de late namiddag aan de beurt kon komen. Zoals ieder jaar was ook Jan Aarnoutse met zijn kraan present. Op onderstaande foto's kan je Kenny, die net voor mij aan de beurt was, zijn noodscherm zien werpen.

 

 

Na het gooien kon de noodchute nog even worden gelucht om daarna weer vakkundig te worden opgeplooid.

 

HOME

 

 

 

Zaterdag 06 mei 2006.

Clubkampioenschap Jan Van Gent.

 

Naar jaarlijkse traditie vond vandaag het clubkampioenschap "Jan van Gent" te Nieuwvliet plaats waarbij de actieve clubleden zich met elkaar meten tijdens drie manches. De eerste manche was de langste vlucht met doellanding. De tweede manche droppen van projectiel in doel en doellanding op de stip. De derde manche moest de kortste vlucht worden met doellanden. 's Morgens waren de condities nog vrij zwak, maar naar mate de dag vorderde stak de N - bries een tandje bij en kon er goed worden gevlogen.

 

Zicht op de startplaats.

 

Rik en ikzelf tijdens de startfase.

 

Bart staat ook klaar en Jan maakt een doellanding ... net naast de stip.

 

De prijsuitreiking met aansluitend de héérlijke barbecue.

De einduitslag.

                                         
  naam   langste         langste kortste         kortste doel         doel Alg totaal
    start 1 lierman duur afwerk doel TOTAAL1 start 2 lierman duur afwerk doel TOTAAL2 start 3  lierman drop afwerk doel TOTAAL3  
1 Martin Jan d 20 20 61 20 20 141 20 20 90 20 40 190 20 20 0 15 100 155 486
2 Laisnez Geert pp 20 20 66 15 10 131 20 20 97 15 10 162 20 20 20 20 100 180 473
3 Savels Kenny pp 20 20 79 15 40 174 20 20 66 20 0 126 20 20 30 20 80 170 470
4 Bernaerts Jan pp 20 20 65 20 40 165 20 20 35 20 40 135 20 20 20 20 80 160 460
5 Vorsters Jan pp 20 20 100 20 10 170 20 20 61 10 0 111 20 20 20 20 80 160 441
6 De Bondt Free pp 20 20 62 10 20 132 20 20 77 15 0 132 20 15 30 20 80 165 429
7 De Cuyper Andy pp 20 20 90 15 0 145 20 20 54 20 0 114 20 20 20 20 80 160 419
8 Verlinde Rik d 20 20 72 20 20 152 20 20 100 20 0 160 20 20 20 20 20 100 412
9 Veulemans Rebecca pp 20 20 52 20 20 132 15 20 53 20 10 118 10 20 30 20 80 160 410
10 Vanbelleghem Trui pp 20 20 73 20 40 173 20 20 60 15 10 125 10 20 30 20 0 80 378
11 Servaes Bart pp 20 20 94 20 10 164 10 20 49 20 0 99 20 15 30 20 20 105 368
12 Goeminne Tom pp 20 20 61 10 10 121 20 20 48 20 40 148 20 20 20 20 0 80 349
13 Van De Veire Bart pp 10 20 64 15 10 119 20 20 49 20 20 129 20 20 30 20 0 90 338
14 Stael Jan d 20 20 57 20 10 127 20 20 67 20 20 147 20 20 0 20 0 60 334
15 Deblauwe Jean Pierre pp 20 20 64 20 0 124 10 15 41 20 40 126 10 20 20 15 0 65 315
16 Baute Stijn pp 20 20 52 20 10 122 20 20 36 15 40 131 10 20 0 20 0 50 303
17 Hardies Michel pp 20 20 57 20 0 117 20 15 30 20 0 85 10 15 20 20 0 65 267
18 Tettelin Ludwig pp 20 20 46 15 0 101 15 20 43 20 0 98 20 20 0 20 0 60 259
                                         

 

 

 HOME

 

 

 

Zondag 18 juni 2006.

Tandemopleiding.

 

  

 

Vandaag was de club "Jan van Gent" en de vliegschool Zuid-west actief op het lierterrein te Nieuwvliet. Reden genoeg om nog eens richting kust te rijden. 's Morgens was er een zwakke ZO bries die tegen de middag naar Z draaide. Mijn bedoeling was om de opleiding voor lierman en tandemlierpiloot verder te zetten. Aangezien Bart en Andy ook reeds hun opleiding voor lierman doorlopen, kon ik verder mijn tandemlierpiloot - opleiding afwerken. Nadat Geert zijn liervluchten met de tandem had gevlogen, was het scherm voor mij en kon de opleiding starten. Na een tweetal vluchten stak de zeebries door en moest de lier verplaatst worden. In totaal toch nog negen duo-vluchten kunnen vliegen.  Wel vermoeiend ! Binnenkort kan ik het theoretisch examen beginnen voorbereiden!! Wordt vervolgd!

 

 

 

 

 

Zaterdag 1 juli 2006: vliegdag Nieuwvliet.

 

De voorspellingen voor deze zaterdag waren NO 3 bft.  De lange baan dus in Nieuwvliet en ideaal om mijn resterende tandemopleidingsvluchten te gaan vliegen. Op het vliegterrein aangekomen was vliegschool Zuidwest reeds actief met enkele leerlingen die grondoefeningen deden. Er stond ook al een strakke NO - bries. Toen we startklaar stonden opgesteld was de wind al flink aangetrokken tot een stevige 4 bft, zodat de tandem in de zak moest blijven en ik enkele vluchten met mijne Airwave sport2 heb gemaakt. Na de middag draaide de wind meer naar O met pieken tot 28 km/h zodat enkel de deltisten mooie vluchten tot boven de 700 m konden maken. In de vooravond verminderde de wind opnieuw lichtjes van kracht en was het opnieuw net vliegbaar voor ons.

 

Jan Stael op de clublier.

 

 

 

Zondag 10 september 2006: Duo-vliegen te Nieuwvliet.

 

Amaaaiiii, augustus ..... zo'n rotmaand. Geen enkele lesdag bij vliegschool Zuidwest om de nodige resterende vluchten te maken voor mijn "duo-lierpiloot" brevet. Maar niets blijft eeuwig duren, dus heerlijk vliegweer moest er wel eens aankomen.  Voor zaterdag was de oosten wind nog te fel, maar voor zondag was er een matige ZO voorspeld, zodat de club 'Jan Van Gent' en de vliegschool Zuidwest beiden actief waren. Gevolg :  heel wat piloten op het vliegterrein.

Het was een gezellige drukte aan de startplaats van het lierterrein.

 

De hele dag hebben we kunnen vliegen op de lange baan, want de voorspelde ZO wind bleef hoofdzakelijk uit oostelijke richting waaien. 's Middags probeerde de zeebries wel door te steken, maar ze slaagde niet in haar opzet. Het bleef Oost.  Zo kon ik 7 tandemvluchten maken aan de schoollier, met na de landing allemaal passagiers met een  "Biiiiiiiig Smile", want het steeg flink tot boven de 300 m, het zicht was heel goed zodat er heerlijk van het panorama kon genoten worden.  Het was ook nog een beetje thermisch zodat we bij het circuit vliegen nauwelijks hoogte verloren met dit grote scherm en vluchten van om en bij de 15 minuutjes konden maken. Prachtig !!

 

Een inwoner van Nieuwvliet wou graag zijn huis eens zien vanuit de lucht.  Het was voor hem een onvoorstelbare belevenis.

 

     

Thierry met zijn zoontje Robbe voor het eerst samen in de lucht.

 

     

     

De start van een duo-vlucht in 4 foto's.

's Avonds nog snel mijne Sport 2  uitgehaald en als afsluiter een mooi solo vluchtje gemaakt. Tijdens de vlucht kon ik onderstaande foto's maken.  Ja, hoor.... zo'n zondagen mogen er nog komen.

Rechts onderaan zie je nog net de club- en schoollier naast elkaar staan.

 

        Het landschap van Zeeuws-Vlaanderen met de Noordzee aan de horizon.

 

 HOME

 

 

 

Zaterdag 23 september 2006:  Duo-vliegen te Nieuwvliet.

 

 

De voorspellingen voor dit weekend waren eigenlijk niet zo gunstig. Een front afkomstig vanaf Frankrijk zou vooral in de voormiddag voor een wolkendek zorgen waaruit her en der een bui zou kunnen vallen. Ook zou de wind in de loop van de dag kunnen aantrekken tot een 4 bft.  Geert had via zijn wekelijks mailtje laten weten dat de vliegschool toch actief zou zijn. Dus .... toch maar vertrokken naar Nieuwvliet om mijn laatste duo- vluchten  voor mijn brevet te maken en het praktisch examen af te leggen.  Jan Martin, de voorzitter van de "Jan van Gent" club was ook paraat op het terrein om eventueel met de club te lieren. Maar er waren geen clubleden afgekomen, zodat Jan zich wou "opofferen" om als passagier met mij mee te vliegen. De schoollier werd opgesteld, lange baan, en een ideaal windje aan de startplaats.  Nadat Patrick en Robbe, twee scholieren hun vluchtje hadden gevlogen, was het onze beurt.  Er waaide boven al een stevig windje zodat het prima steeg en we in één ruk tot.... jawel 560 m werden opgetrokken en een mooie lange vlucht konden maken. Het was genieten, want het zicht was al bij al niet zo slecht. Donald, de volgende piloot werd ook afgezet boven de 500 m, maar de wind was al wat toegenomen, zodat het leek alsof hij na het ontkoppelen zijn vliegmachine in achteruit had gezet. Een buitenlanding  na een overlandvlucht over de polders was het gevolg. Het begon dan ook nog lichtjes te druppelen zodat een middagpauze zich opdrong. Na de middag brak de bewolking open en kwam zowaar de zon te voorschijn. Ideaal om wat grondoefeningen te doen en te spelen met het scherm in de wind. In de late namiddag zwakte de wind ook wat af en konden we opnieuw gaan lieren.  De condities waren héél goed zodat we tot bij het vallen van de duisternis zijn doorgegaan. Telkens afgezet op een hoogte van meer dan 350 m. 

 

 Donald wordt opgetrokken voor een mooi avondvluchtje. Hij heeft ook als passagier met mij nog eens meegevlogen en zijn digitale videocamera laten draaien.

 

   

Michel, die in de namiddag op het terrein was aangekomen, heeft nog 5 duo-vluchten meegevlogen als passagier. Bovenstaande foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

Het was genieten, is't ni waar, Michel!

 

En.... ja, ja,... geslaagd voor mijn praktisch examen. In totaal al 31 duo-vluchten gevlogen. Nu nog het theoretisch examen slagen en de doelstelling die ik begin dit jaar maakte, nl.  het behalen van het duo- lier brevet is een feit !!

 

Maandag 20 november 2006: Theorie-examen.

Met succes het theorie-examen afgelegd van duo-lier en duo-bergpiloot.

 

 

HOME