Mont Poupet:  vliegen in de Jura.

Van 25 juli tot 2 augustus 2015.

Arbois: Camping Les Vignes.

Op zaterdag in de loop van de voormiddag was ik thuis vertrokken voor een trip van iets meer dan 600 km tot in Arbois. Het was nog voor 16 u dat ik op camping Les Vignes arriveerde. Het eerste deel van de reis, tot een stukje in Frankrijk, had ik onderweg stevige regenbuien moeten trotseren, maar meer naar het zuiden werd het als maar beter. In de vooravond zijn we nog naar de startplaats gaan kijken, maar de wind was nog wat sterk om te kunnen vliegen.

Zondag  26 juli 2015:  In de voormiddag was er geen wind voorspeld zodat we pas op de middag naar de startplaats zijn gereden. Enkele leerlingen van de plaatselijke school waren al oefenvluchtjes aan het maken. Nadat Bart was vertrokken heb ik ook een vluchtje in erg zwakke condities gemaakt. Toen we opnieuw boven op de startplaats aankwamen, waren de condities nog maar weinig veranderd. De voorspelde westen wind liet het afweten en de zon zat achter een hoge sluierbewolking verscholen. In de vooravond kwamen er meer locale piloten een kijkje nemen en werden de condities iets beter. Maar voor ik nog kon starten, begonnen de eerste regendruppels al te vallen, zodat er niet meer kon gevlogen worden.

Maandag 27 juli 2015:  Voor vandaag was er een erg strakke windkracht voorspeld. Toen we ’s morgens opstonden was het al flink aan het waaien en nog voor het ontbijt trok er al een hevige plensbui voorbij. Tijdens de voorbije nacht had het hier ook hard geregend.  Tijd genoeg om de boodschappen aan te vullen. In de loop van de namiddag klaarde het uit en kwam de zon al wat vaker van achter de wolkenformaties. Maar vliegen zat er niet meer in.

Dinsdag 28 juli 2015: Vanochtend nog wat grijs, maar zoals voorspeld was de windkracht nog wat fel. Tijd voor toeristische activiteiten. Zo hebben we de plaatselijke waterval gaan bezoeken aansluitend een terrasje. In de latere namiddag zijn we dan naar de startplaats gereden. De wind blies er nog stevig. Na een uur of twee parawaiten kwam de plaatselijke school ook toe, maar de voorspelde windkrachtvermindering wou maar niet komen.

Woensdag 29 juli 2015:  De voorspelling voor vandaag zagen er helemaal niet al te rooskleurig uit. Vanaf de ochtend regen tot in de late namiddag. Rond 18 u zijn we naar de startplaats gereden en heb ik nog een glijvlucht kunnen maken vanaf de west start. (zie ook filmje)

Donderdag 30 juli 2015: Zoals de weerberichten hadden voorspeld, zou het een prachtige vliegdag worden. In totaal heb ik drie vluchten kunnen maken. Eerst een kort vanaf de NW start. Op het verkeerde moment vertrokken en de cyclus gemist. Geland op de leshelling onderaan de startplaats en opnieuw naar boven gestapt. Daarna nog twee vluchten vanaf de noord start. De laatste vlucht was een dynamische van ongeveer een uur.

Bij de start op de Noord take off.

Onder mijn vliegmachien!

De vooruitzichten voor vrijdag waren wat minder gunstig, omdat er een oostelijke windrichting was voorspeld. We zijn dan voor de middag naar de noord startplaats gereden, maar de condities waren er al erg stevig. Op vrijdagavond nog vertrokken zodat ik na middernacht opnieuw vlot thuis ben geraakt.

Slechts drie dagen gevlogen wat niet zo'n groot succes was. Het was de eerste keer in de Jura maar het weer zat wat tegen. Toch 5 vluchten erbij in het vliegboekje.