Vliegweek te Millau.

 

Vliegweek van 22/05 tot 29/05/2010.

Millau.

 

Net als vorig jaar hadden we weer plannen om rond Pinksteren een week in het zuiden van Frankrijk te gaan vliegen .  De dag voor de vertrekdatum bekijken we dan de weerberichten en bepalen na gezamenlijk overleg welke richting we uit gaan. Het werd opnieuw Millau. Je hebt daar immers startplaatsen voor bijna alle windrichtingen.

Zaterdag ochtend heel vroeg vertrokken om op tijd voorbij Parijs te geraken. Kwestie van het fileleed wat te ontwijken. En dan 975 km verder was ik al aan camping Cote Sud  naast de Tarn en Dourbie te Millau. Wat later kwamen de collega's ook toe en na het opzetten van het kampeermateriaal zijn we nog naar de Puncho 'd Agast getrokken voor een boterzacht avondvluchtje. Gestart vanaf de zuid start en geland naast de camping.

http://www.camping-cotesud.fr/nl/index_nl.html

Millau201048.jpg picture by Jan-Bernaerts

De complete groep. vlnr: Roland, Bart, Tom, Willem, Jan en Rudy.

Op zondagochtend stonden we rond 10 u al op de startplaats Brunas Noord. Er was heel wat volk want de plaatselijke scholen waren er met hun leerlingen. Er stond een zwak briesje wat tegen de middag wat aantrok waardoor het zelfs mogelijk werd om de landing wat uit te stellen.  In de namiddag trok de bewolking samen wat resulteerde in onweer en regen. In de vooravond was alles voorbij en hebben we nog een vluchtje gemaakt vanaf de Puncho met landing naast de camping.

Ikke1.jpg picture by Jan-Bernaerts

Ikke gestart vanaf de zuidstart op de Puncho.

Op maandag ook twee ochtendvluchtjes gemaakt vanaf de zuidstart op de Puncho. Bij de tweede vlucht toch een eind tot boven de startplaats kunnen uitstijgen.

Ikke2.jpg picture by Jan-Bernaerts

Naast de Tarn zie je het landingsterrein naast onze camping. (onder m'n voeten)

Op dinsdag waren we eerst naar de startplaats Brunas gaan kijken, maar er stond een rugwindje. Bij een ZO wind kan je op de Pic 'd Andan vliegen. Bij de eerste vlucht waren de condities nog zwak. Omdat het de eerste keer was op deze vliegplaats had ik te veel marge genomen en was eruit gevallen. Bij de tweede vlucht waren de condities veel beter waardoor we konden uitstijgen tot zo'n 250 m boven de startplaats en we ook een heel eind tot in de vallei konden vliegen en terugkeren.

Millau201031.jpg picture by Jan-Bernaerts

Zicht op Millau vanaf de startplaats Pic 'd Andan.

Millau201041.jpg picture by Jan-Bernaerts

Ikke op het landingsterrein.

Op woensdag was er een mindere dag voorspeld met mogelijk regen en onweer, maar daar was 's morgens niet zo veel van te zien. De wind zat zuid, dus wij naar de Puncho waar we 3 vluchten konden maken in zwakke condities. Telkens geland op het officiële landingsterrein aan Millau plage.

Na de middag zijn we gaan kajakken op de Dourbie. Dat is een zijrivier van de Tarn, waar we zo'n 8 km hebben gevaren.

Groepsfoto1.jpg picture by Jan-Bernaerts

Met heel de groep startklaar voor de afvaart van de Dourbie.

Ikke5.jpg picture by Jan-Bernaerts

Ikke onderweg.

Op donderdag konden we 's morgens een vlucht maken vanaf de west start van de Puncho. Toen we terug boven waren trok de wind te fel aan zodat we niet meer konden starten. 's Avonds kon ik nog een mooie vlucht van 1u 37 min maken vanaf de Brunas Noord. Super! En zelfs kunnen landen naast de camping. Het droeg wel erg goed in de lucht.

DSC00020.jpg picture by Jan-Bernaerts

In het midden van de foto onze camping met daarnaast het landingsterrein.

DSC00012.jpg picture by Jan-Bernaerts

In de verte de langste viaduct van Europa.

 Vrijdagochtend tijdens het ontbijt was het eerst nog wat bewolkt. Toen we op startplaats Brunas Noord aankwamen stond er een mooi N -briesje zodat we makkelijk konden starten.  Toen we voor de derde keer boven kwamen, was de wind al wat meer aangetrokken. Toen ik startte kon ik gelijk boven de helling soaren. Het steeg goed zodat ik een heel eind in de vallei kon vliegen en terugkeren voor een toplanding. De condities verbeterden zelfs zodat ik opnieuw ben gestart voor een mooie vlucht. Na enige tijd draaide de wind meer W en kwamen er dreigende wolken zodat ik na een half uurtje ben geland op het landingsterrein.

Ikkeindelandingsfase1.jpg Ikke picture by Jan-Bernaerts

Ikke in de landingsfase.

Zaterdag hebben we in de voormiddag nog twee vluchten gemaakt. 's Middags werden de tenten afgebroken en vertrokken de collega's richting thuisfront. Ik ben nog naar het infocenter geweest van de viaduct. Je kan daar doorlopend een film bekijken over de bouw van het viaduct. En verder natuurlijk heel veel info met maquettes, enz...

  http://www.leviaducdemillau.com/english/index.html

DSC00037.jpg picture by Jan-Bernaerts

De langste viaduct van Europa.

Toen ik opnieuw buiten kwam hing het vol parapentes voor de startplaats Brunas. Ik ben dan nog naar boven gereden waar een 10 tal duo's af en aan vlogen met passagiers. Ook de deltavliegschool was present. Er was een hele groep scouts en ook nog een groep Engelse toeristen die één na één meevlogen met de duo's. De wind stond nog wel cross en was tamelijk fel, maar het was vliegbaar.

DSC00074.jpg picture by Jan-Bernaerts

Veel volk op de startplaats Brunas.

Het was zeker een geslaagde vliegweek. Acht dagen op acht gevlogen. Ook kunnen vliegen van al de startplaatsen rond Millau en weeral 20 vluchten bij in het vliegboekje.

Voor al de foto's:

http://s587.photobucket.com/albums/ss318/Jan-Bernaerts/Millau%202010/?start=all

 

Voor de video's:

 

NR1:

http://www.youtube.com/watch?v=pNkbA293c-Q

NR2:

http://www.youtube.com/watch?v=32vVfWv3WLE

NR3:

http://www.youtube.com/watch?v=J8GKiERXvJs

NR4:

http://www.youtube.com/watch?v=IzTsvgP2Jcc

NR5:

http://www.youtube.com/watch?v=UwbtISQ6p7I

NR6:

Wordt aan gewerkt....

 

HOME