Vliegvijfdaagse van 31/05 tot 04/06/2009.
Millau.
Naar jaarlijkse gewoonte plannen we steeds rond Pinksteren een vliegweek in het zuiden van Frankrijk. Enkele dagen voor de vertrekdatum bekijken we dan de weerberichten en bepalen na gezamenlijk overleg welke richting we uit gaan. Dit jaar was het eigenlijk niet zo moeilijk om een beslissing te nemen, omdat de voorspellingen toch wel min of meer een tendens gaven op goed vliegweer voor het centrale deel in het zuiden van Frankrijk. Er was immers ook hoofdzakelijk een wind uit een noordelijke richting voorspeld en dan zit je in Millau op de Brunas wel goed.
Zaterdag ochtend vertrokken en 975 km later was ik al aan de Tarn te Millau. Na wat sms-jes bleek dat Roland en Willem ook net aangekomen waren en al enkele campings aan het bezoeken waren. Tom en Rudy kwamen wat later ook toe en na overleg besloten we om ons te installeren op camping Coté sud. Een mooie, rustige camping met netjes verzorgd sanitair. Michel kwam wat later ook aan, zodat de groep compleet was.
http://www.camping-cotesud.fr/
http://www.camping-cotesud.fr/nl/index_nl.html
De complete groep. vlnr: Roland, Michel, Tom, Willem, Rudy en Jan.
Op zaterdagavond zat er geen vlucht meer in, omdat er te veel wind was. In de verte zagen we de eerste bliksems al naderen toen we nog gezellig buiten zaten. Toen we op zondagochtend wakker werden was het aan het regenen en wat later volgde het onweer ook nog. Michel , die zijn medicatie thuis was vergeten, was toen opnieuw ingepakt en had de terugreis al aangevat. Na de middag brak de bewolking open en was er zowaar een zonnig vliegvenster op de Puncho d' Agast met daarbij zachte thermiek. Na enige tijd naderde in de verte opnieuw dreigende onweerswolken zodat we allemaal moesten landen.
Onder mijn Airwave sport2.
Maar vanaf maandag waren de weersvoorspellingen al een heel stuk beter. s' Morgens hing er nog wel wat mist in de vallei maar eens die was verdwenen konden we vliegen vanaf startplaats Brunas. Nog net kunnen starten voor een derde vlucht, maar eens in de lucht ging het enkel nog omhoog, maar niet meer vooruit zodat ik de vlucht met een toplanding moest afronden. 's Avonds was de wind te fel op de startplaats en zat er geen vlucht meer in.
Voor het viaduct van Millau.
Op dinsdag konden we 's ochtends een vlucht maken, maar al snel nam de wind toe en was het niet meer vliegbaar. Ook 's avonds veel wind en pas om 21.30 u zijn Rudy en Tom nog gestart maar in de lucht ging het zonder versneller enkel maar achteruit.
Sunset te Millau.
Op woensdag was het veel beter. De wind was niet meer zo krachtig zodat ik in de voormiddag drie vluchten kon maken vanaf startplaats Brunas. Tom maakte een ongelukkige landing en sloeg zijn voet om en beschadigde zijn ligamenten en Willem belande na een slechte start in de buxusstruiken onder de startplaats en brak hierbij 3 ribben. Beiden konden niet meer vliegen.
Voorwaartse start.
Tom in de landing.
Willem in de landing.
Rudy in de finale.
Bij de laatste vlucht was er al wat thermische activiteit zodat ik kon uitstijgen tot een heel eind boven de startplaats en de vallei invliegen tot over de Tarn en genieten van het zicht over Millau. 's Avonds zat er nog een mooie vlucht in en konden we het reliëf afvliegen tot aan de drie antennes, maar toen later de wind afnam moesten we allen gaan landen.
Start vanaf Brunas NW.
Donderdag zag het er veelbelovend uit, weinig wind en veel zon. Op de NW startplaats van de Brunas stond het briesje perfect en tijdens de landing moest je geduld hebben, want boven het landingsterrein was het al thermisch. Voor de tweede vlucht moesten we starten vanaf de N start. Bij de derde vlucht was de wind haast weggevallen. Op de Noordstart was er zelfs rugwind. We zijn dan uiteindelijk van de noordwest start kunnen naar beneden vliegen. Het was heel eigenaardig, want er was totaal geen thermische activiteit tijdens de vlucht.
Roland in de landing.
's Avonds heb ik dan nog een geweldige vlucht gemaakt van 3.45 u. vanaf de west start op de Puncho d' Agast.
De west - startplaats.
In de landingsfase na een vlucht van 3.45 u.
De voorspellingen voor de rest van de week waren slecht. Voor vrijdag was er regen en tegen de middag onweer voorspeld en ook voor zaterdag weinig goed vliegweer. We hebben dan beslist om de vliegweek vervroegd af te sluiten. Na een terugrit van 975 km was ik om 19.00u opnieuw thuis van een geslaagd vliegavontuur.
Voor al mijn foto's:
http://sports.webshots.com/slideshow/572860608MvdPeb
De foto's van Willem:
http://s86.photobucket.com/albums/k93/Schorpioen_2006/Millau%202009/?start=all