Project - EMPK lier.

 

Bouw van een eenvoudige, compacte lier voorzien van een EMPK.

 

Vorige winter heb ik een studie gemaakt voor de bouw van een elektrische lier.    Maar uit de berekeningen die ik maakte bleek al snel dat het vermogen dat je nodig hebt te groot is om dit project op een acceptabele  manier uit te voeren. Je hebt een dan al een diesel stroomgenerator nodig van 400 V en 40 A.     Een beetje van het goede te veel.

Ik heb dan verder nagedacht over het ontwerp en ben gekomen op een design met haast dezelfde voordelen als een elektrische installatie voor wat betreft het instellen van het koppel en de trekkracht.

Het vermogen wordt geleverd door een PTM 680 benzinemotor. Voor de specificaties klik je hier.

Voor het filmpje van de eerste start, klik dan hier.

Voor de koppeling tussen de motor en de trommel maak ik gebruik van een EMPK. Hiermee kan je haarscherp het koppel en de trekkracht op de trommel mee regelen.

Voor een filmpje over de werking van zo'n koppeling klik je hier.

Om het koppel op de trommel in te stellen maak ik gebruik van een PWM regeling. Info: klik hier.

De trommel is gemaakt van een voorwiel van een Ford Mondeo.

Ik ben dan gestart met de bouw van een prototype. Hiermee kan ik experimenteren met de lay-out van de componenten en vooral de koppeling uittesten.

Het montageproces van de vrije vlucht lier.

De motor.

De EMPK koppeling.

De trommel in wording.

De PWM - regelaar.

 

 

De trommel is klaar !

Gestart met de constructie.

Alle onderdelen een mooi plaatsje geven.

Voor de overbrenging maak ik gebruik van getande riemschijven en tandriemen.

 

De eerste test is prima verlopen.  De koppeling heeft in vrijloop geen restkoppel op de uitgaande as.

Bekijk het filmpje door HIER te klikken.

Dus kon ik verder de trommel monteren en de aandrijving naar de cardanas uitwerken.

Nu nog eerst een bevestiging maken voor de lagerblok van de cardanas en dan kan ik het spoel in de koppeling aansluiten op m'n PWM - regelaar en de trommel dan aansturen.

Ben al benieuwd naar de trekkracht en draaisnelheid van de trommel. Hopelijk zijn de metingen gelijkaardig of beter dan m'n berekeningen. 

Vandaag de statief voor de lagerblok gelast en ook nog de extra steun en versteviging voor de trommel.

Ik heb ook al m'n PWM - regelaar aangesloten en voorlopig ingebouwd in een plastic doos. Via de panel voltmeter kan ik de geregelde spanning, die op het spoel in de koppeling komt,   aflezen. Daarna kan ik met mijn hangweegschaal de kracht per volt uitzetten.

Klaar om de lier wat meer uitvoerig te testen.

Bekijk ook het filmpje.

 KLIK HIER

 

In de volgende fase van de opbouw gaat de aandacht naar de kabelgeleiding via het rollensysteem, de trekkrachtmeting op de kabel, de kabel spreider en het kapsysteem.

De rolletjes.

Het frame van het kapsyteem.

Het krijgt al vorm.

Het zal wel vast hangen !  :-)

Het gestel verder afgewerkt.

Alle verbindingen volledig afgelast.

Bovenaanzicht.

 

Vervolgens ben ik aangevangen met de krachtmeting op de kabel en de kabelgeleiding met kapsysteem.

Het kapsysteem krijgt vorm.

 

Krachtmeting en kabelspreider  in aanbouw.

Test van de hydraulische rem.

Remzadel.

De bedoeling is om met de handrem van een scooter de remklauw van een Ford Mondeo aan te sturen.

De eerste test is vlekkeloos verlopen.  Het is geen enkel probleem om de trommel met de hydraulische handrem af te remmen.

De rol die ik ga gebruiken om de kracht op de lierlijn te meten en gelijk ook moet functioneren als kabel spreider voor de trommel is klaar.

 

Motor met PWM regelaar voor de kabelspreider is getest.

Inpassen van de trekkrachtmeting en kabelspreider.

De rem is gemonteerd.

En aangesloten aan de remcilinder.

Gashendel en behuizingskast voor de bediening en elektronica liggen klaar voor montage.

 

Het was nog even wachten op mijn bestelde weegindicator alvorens ik het elektronisch krachtmeetsysteem om de trekkracht op de lierkabel te meten verder kon afwerken.

 

Weegindicator met krachtopnemer tot 500 kg.

Mijn dashboard met al de bedieningsknoppen is ook klaar. Hiermee kan ik de motor starten en stilleggen, het zwaailicht activeren, de EMPK koppeling precies aansturen en de kabelspreider aansturen en regelen.

 

De lier in opbouwfase.

Meetversterker en krachtopnemer zijn aangesloten.

De 12 V spanning is aangesloten. Zelfs het zwaailicht werkt al !  ;-)

Definitieve brandstoftoevoer is aangesloten.

De lierkabel ligt op de trommel.

Dyneema lierlijn 2.5 mm.

Zondag 11 juni 2017 :  Eerste testen op het vliegterrein.

 

 

 

                                                                                                                                                              

  

HOME