Zondag 12 maart 2017: De eerste kennismaking.
Vandaag ben ik voor het eerst richting Beauvechain gereden om er kennis te maken met AVIA Airsports, de club waar ik nu lid van ben geworden en die opereert vanaf de militaire basis te Bevekom op zaterdagen, zon- en feestdagen. Het was een hartelijk ontvangst gevolgd door een korte rondleiding en al de nodige uitleg. En ik ben gelijk ook al een vlucht kunnen meevliegen met de dragon fly, het sleeptoestel voor de swifts en delta. Altijd leuk om eens over het terrein te vliegen.
Dragonfly.
Zondag 26 maart 2017: De eerste liervliegdag.
Nadat Stephan mij wat wegwijs had gemaakt met de bedieningshendels van de lier, kon ik ze zelf ter hand nemen om de piloten op een mooie hoogte boven de lier af te zetten. De strakke bries uit haast een perfecte richting hielp daarbij wel, waardoor het makkelijk lieren was. De bediening van de lier is ook erg eenvoudig en heel gebruiksvriendelijk.
Aan de hendels.
De startplaats met de opbouw van de toestellen.
Net gestart voor een mooie vlucht.
In stijgende lijn aan de kabel.
Op een mooie hoogte ontkoppeld.
Wat een gigantisch groot mooi terrein.
In de landingsfase.
De eerste liervliegdag zit erop, een erg leuke dag. Bedankt allemaal en tot een volgende..... !
Zondag 9 april 2017: Een zonnige lentevliegdag!
Achter de hendels.
Net gestart. Lierbaan 1000 m.
Hoog aan de kabel.
Een zonnige dag boven het vliegveld.
In de finale naar de landing.
Veilig geland.
Zondag 23 april 2017: Een fantastische thermiekdag!
De voorspellingen waren voor vandaag erg gunstig om mooie thermiekvluchten te kunnen maken. Er was een noordelijke bries voorspeld. Toen ik op het terrein aankwam waren de deltisten hun toestellen al aan het opbouwen. Nadat we de benzinetank van de lier en de quad hadden aangevuld, kon ik gelijk achter de lierhendels.
Aan de lier.
De lierbaan van 1 km.
Bij aanvang waren de condities nog wat zwak, niettegenstaande er mooie wolkenstraten passeerden. Maar vanaf de middag werden de condities als maar beter en konden de deltapiloten hoogte winnen. Johan heeft mij dan komen aflossen aan de lier, zodat ik ook een vlucht kon maken. De start ging goed, en in één ruk ging het naar een goeie 500 m op de lierbaan van 1 km lang. Eens ontkoppeld duurde het niet lang of ik had een mooie bel te pakken en ging het snel tot tegen het plafond. Ik moest zelfs oren trekken om niet in de TMA te stijgen. Het was een fantastische vlucht maar door de koude bries ben ik wat vlugger gaan landen.
Startplaats
Het immens grote vliegterrein.
In de landingsfase.
Tot nu toe de beste vliegdag van het jaar met goeie condities. Bedankt aan al de AVIA Airsports collega's voor deze mooie dag.
Filmpje : klik hier om het te bekijken !
Het pinksterweekend.
Voor zaterdag was er nog wat neerslag en ook harde wind voorspeld. Ik had m'n nieuwe lier klaar gezet om er op zondag de eerste testvluchten mee op te trekken. Johan Gooris wou wel de eerste testvluchten maken. Dus op zondag was ik tijdig op het lierterrein. De wind was nog wat te hard maar de voorspellingen gaven een minder wind in de namiddag.
M'n nieuwe lier klaar voor de eerste testvluchten op het lierterrein.
Ondertussen kon ik met Johan Marien eens meevliegen met de Pipistrel Taurus.
Enkele foto's genomen tijdens de vlucht.
In de loop van de namiddag verminderde de windkracht wel, maar het vlagerige bleef er wel in, zodat we niet meer konden lieren.
Op pinkstermaandag was er minder wind voorspeld en waren er ook luchtdopen gepland. Maar de windkracht bleef te hard zodat ik m'n duovleugel in de zak moest laten. Gelukkig kon ik Marc nog oplieren tot op een mooie hoogte van zo'n 560 m.
Aan de lierhendels.
Zondag 11 juni 2017: Een mooie lierdag te Beauvechain.
Ik was al tijdig vertrokken, want er werd opnieuw een aantrekkende wind voorspeld. Toen ik de lier op het veld had geplaatst, heeft Marc mij twee keer opgetrokken tot op een mooie hoogte. Tijdens de tweede vlucht waren de condities al meer bumpie en ben ik geland aan de lier. Daarna heb ik nog een twintigtal deltavluchten opgetrokken. In de vooravond heb ik dan nog m'n nieuwe lier kunnen uittesten. Volgens Johan Gooris, de testpiloot aan de kabel ging het vrij goed. Nu eerst nog enkele kleine aanpassingen doorvoeren.
Juist gestart.
Mooie hoogte.
Boven het terrein.
In de landingsfase.
Aan de lier.
Voor het filmpje moet je HIER klikken.
Zondag 18 juni 2017: Een mooie dag op het lierterrein.
Het was weer een erg leuke, mooie zondag op het lierterrein. Toen het materiaal klaar stond , heb ik gelijk de eerste vlucht van de dag aan de lier gemaakt en door Marc T gelijk afgezet in een thermiekbel boven de lier. Ik moest nog even verder zoeken naar de juiste bel, maar toen ik ze had gevonden ging het omhoog.
Klik HIER voor de gegevens op m'n Syride account.
Vanaf de middag heb ik mij dan achter de lierhendels geïnstalleerd en Marc, Sven en Frank aan de lopende band opgelierd. Ik geloof dat ze elk wel zo'n 6 of 7 vluchten hebben gemaakt. En Koen genoot van zijn sleepvluchten achter de dragonfly.
Kortom, weer een mooie vliegdag die we hebben afgesloten in het Eet - Staminee " In de Molen " te Bierbeek.
Tot wolkenbasis.
Aan de lierhendels.
Filmpje volgt later nog ...
Zaterdag 8 juli 2017: Liervliegen te Bevekom.
Vanochtend was ik al voor 10 uur op het terrein. Nadat ik de lier en quad had aangevuld met brandstof kwam ook Mark toe en kon hij gelijk zijn toestel op de startplaats gaan opbouwen. Ondertussen had ik de lier geïnstalleerd en beide kabels uitgereden. Toen ook Johan aankwam, konden we gelijk beginnen. Na een viertal vluchten trok de wind wat meer aan en begon ook meer en meer te draaien naar een W - NW richting. We hebben de lierbaan dan maar verplaatst naar de oude Duitse dwars baan en kon ik Luc ook nog verschillende keren optrekken. De wind bleef toch vrij stevig blazen, zodat ik zelf niet meer heb gevlogen.
Zaterdag 15 juli 2017 : Liervliegen bij Avia Airsports.
Een leuke vliegdag met Johan, Mark, Luc en Frank. Er was een grijze, bewolkte dag voorspeld met een bries uit westelijke richting. Tot in de late namiddag heb ik de lier bediend en daarna heeft Marc mij afgelost, zodat ik ook twee mooie vluchten kon maken. Bij de eerste vlucht miste ik net de thermiekbel, maar bij de tweede vlucht had ik ze te pakken en kon ik toch wat hoogte winnen.
Zie: https://www.syride.com/en/pilots/Jan_Bernaerts/328208
Weer een leuke dag op het lierterrein die we hebben afgesloten in het eet - staminee "In de molen" te Bierbeek.
Aan de lier.
Op 670 m hoogte.
Zondag 13 augustus 2017 : Liervliegen bij Avia Airsports.
Het was al middag toen we in gang schoten. Ik had de lierkabels al uitgereden, maar zoals voorspeld draaide de wind meer en meer uit een westelijke richting. Dan maar de lier verplaatst naar de dwarsbaan. Ik heb er twee vluchten gemaakt en enkele delta's opgetrokken. Hendrik maakte een lange mooie thermische vlucht. In de loop van de middag draaide de wind verder door zodat ik de lier nog eens heb verplaatst. In de vooravond stond de bries dan mooi op de lierbaan en hebben we nog de mooiste vluchten kunnen maken. Ik heb nog een solo vlucht gemaakt en om af te sluiten nog een duovlucht met Jerome. Een leuke afsluiter van een mooie liervliegdag.
Start op de dwarsbaan.
Landing op de "Duitse dwarsbaan".
Boven het immense vliegterrein.
Tandemvlucht met Jerome.
Lachende gezichten na de landing.
Zaterdag 26/08/2017: Op de lier.
Vandaag was het een minder goede dag op het lierveld. Een hoogdruk gebied boven onze streken verstoorde de windrichting, waardoor we tijdens de dag zelfs de lierbaan moesten verplaatsen. De zwakke cross wind maakte het ook niet makkelijk voor de deltisten om te starten, zodat ik steeds een vlotte, sportieve start moest doorvoeren. Johan werd boven de lier ontkoppeld en kon gelijk een thermiekbel indraaien waardoor hij een heel eind kon doorstijgen. De dag hebben we afgesloten "In de Molen" te Bierbeek.
Aan de lier.
Zondag 3 september 2017: Een mooie liervliegdag.
Vandaag hebben we allemaal vrij veel vluchten gemaakt. Begonnen achter de lier tot Johan mij kwam aflossen en ik ook de lucht in kon. In totaal heb ik zes solovluchten en twee duovluchten gevlogen.
Voor een overzicht van m'n vluchten: Klik HIER
Achter de lier.
Aan de kabel.
In de finale boven de runway. :-)
Boven het lierterrein.
Duovlucht met de zoon.
Duovlucht met Matias.
Zondag 17 september 2017: Een vlucht met de Dragon Fly.
Vandaag hadden we afgesproken om er een mooie liervliegdag van te maken, maar we waren, oa. door de Coupe Icare, uiteindelijk slechts met twee. Tim was van plan om met de dragon Fly naar het Flying festival te Brasschaat te vliegen en de passagiersstoel was nog vrij. Ik ben dan eens meegevlogen met Tim richting Brasschaat. Een leuke vlucht van zo'n 53 minuten.
De heenvlucht:
https://www.syride.com/en/pilots/Jan%20Bernaerts/368762
Nadat we op het festival onze dorst hadden gelest en wat rondgekeken hadden, zijn we in de late namiddag opnieuw opgestegen voor de terugvlucht richting Goetsenhoven bij Tienen.
De terugvlucht:
https://www.syride.com/en/pilots/Jan_Bernaerts/368763
Foto's:
Taxiën naar de runway.
In de verte de koeltorens van Doel.
Flying Festival Brasschaat.
Vliegend materiaal.
Zaterdag 23 september 2017: Een nazomerse vliegdag.
Lierbaan van meer dan 1000 m.
Nog een leuke avondvlucht.
Veilig geland.
Landing Lieven Paulissen.
Zaterdag 14 oktober 2017: Lieren met een andere lier.
Tijdens de voorbije week was ik de herstelde lier gaan ophalen aan de werkplaats. Er was voor vandaag mooi nazomerweer voorspeld met temperaturen tot 24°C. Ongewoon voor half oktober en er stond ook een perfecte ZW wind. Rond 10 uur was ik met de lier op het terrein en nadat ik het brandstofniveau van de quad en lier had aangevuld konden we de lierbaan uitzetten. Ik denk dat er een goeie 1100 m kabel uitlag toen ik Lieven als eerste omhoog mocht trekken. Er stond een pittig windje en eenmaal op hoogte stond de trommel bijna stil. De lier werkte uitstekend. Een robuuste machine met twee kabeltrommels die via een elektrische koppeling afzonderlijk kunnen aangestuurd worden. Een hydraulische koppelomvormer zorgt ervoor dat de trommels met een instelbare maximale trekkracht bij hardere windkracht zelfs kunnen stil staan of kabel uitgeven. Een mooi staaltje technologie. In totaal heb ik meer dan de 20 vluchten opgetrokken. Hingen aan de kabel: Marc, Luc, Sven en Lieven. Een geslaagde dag die we hebben afgesloten in het eet - staminee "In de molen" te Bierbeek, waar we onze honger konden stillen.
In totaal heb ik nu al 11 verschillende lieren bediend tijdens m'n carrière als lierman.
De eerste foto's kan je terugvinden op m'n Facebook pagina:
De elfde lier die ik bediende.
Op de lier.
Lieven gaat de lierkabels uitrijden.
Klaar om zelf nog een laatste avondvlucht te maken.
Aan de kabel.
Boven het terrein.
Veilig geland naast de lier.
Een mooie afsluiter van een fantastische dag.
Woensdag 1 november 2017: een leuke herfst vliegdag.
Er was een ideale ZW bries voorspeld, en zo'n dag die konden we niet zomaar laten voorbij gaan. Onderweg nog Lieven opgepikt en ook Marc en Johan waren present. Het is uiteindelijk een erg productieve dag op de lier geworden en op het einde van de dag zelf nog 2 hoge vluchten gemaakt waarbij dat ik kon ontkoppelen boven de 700 m.
Meer foto's op:
https://photos.google.com/album/AF1QipM-SX8I6R_E6S1yc9IhBeSSvMPV6FQm8eAh7BA6