Zondag 5 januari 2020: De eerste liervliegdag.
De eerste liervliegdag van het nieuwe jaar. Mooie ZW bries op de startplaats. Hoger in de lucht sterkere wind waardoor de trommel haast stil stond en Filip zelfs boven de 700 m kon ontkoppelen. De kop is er af !
Mijn scooterlier met Radio Controled afstandsbediening.
Filip in de landingsfase.
Zaterdag 25 januari 2020: Nevel, mist en lage bewolking.
Er was wel een bewolkte dag voorspeld, met in de ochtend ook wat nevel en mist. Toen ik op het lierterrein aankwam was de zichtbaarheid nog pover, zodat we eerst nog enkele werkjes opgeknapt hebben in de shelter en de kantine. Vanaf de middag leek de bewolking wat meer op te trekken en hebben we een 1000 m lierbaan uitgezet. Ik heb twee lage vluchtjes kunnen maken, want op zo'n 100 m boven het terrein kon je de grond nog amper zien. Twee keer geland naast de lier. Maar toch eens gevlogen met mijn BGD Tala die net terug van de service kwam. Ik hoop er nog 2 jaar langer mee te vliegen. De dag hebben we afgesloten "In de Molen" te Bierbeek met een lekker bord vol au vent met frietjes ! Op naar de volgende!
De startplaats.
Zaterdag 7 maart 2020: Een pittige wind.
De eerste liervliegdag van deze maand die uitermate zonnig begon. De wind stond mooi ZW en was al wat aangetrokken. Ik heb de eerste twee vluchten gevlogen met m'n Husky II van 19m². Ik kon telkens rond de 880 m ontkoppelen. En de eerste thermiekbellen begonnen zich al te vormen. Na de middag was het delta-vliegweer, zodat Joris, Marc, Johan en Sven aan de kabel gingen en mooie hoge vluchten konden maken. Ze hebben zelfs kunnen genieten van al wat thermische activiteit. In de latere namiddag kwam er meer bewolking opzetten en trokken de windvlagen nog meer aan zodat we er uiteindelijk mee gestopt zijn. Een geslaagde liervliegdag !
Aan de lier.
Hoog in de lucht.
Zaterdag 16 mei 2020: After Covid-19 Lockdown.
De eerste vliegdag na de lockdown. Amaai, het deed deugd om opnieuw op het lierterrein te staan en door de lucht te zweven.
De lier staat klaar.
Ready for action.
Zondag 17 mei 2020: After Covid-19 Lockdown day 2.
Donderdag 21 mei 2020: O.H.Hemelvaart.
Er was weinig wind voorspeld, maar met een lange lierbaan werden toch nog mooie hoogtes gehaald.
Achter de lierhendels.
De windzak hing er werkloos bij.
Zaterdag 30 mei 2020: Pinksterweekend.
Er was voor het lange pinksterweekend erg veel wind voorspeld. Maar er was in de voormiddag wel een mooi vliegvenster. Ik heb 4 vluchten kunnen maken waarvan de laatste met mijn Kimfly Husky2. Uiteindelijk is het toch nog een geslaagde dag geworden. We waren er dan ook tijdig aan begonnen. Met Marc achter de lierhendels, konden Hans en ikzelf ieder zo'n 4 vluchten maken. De laatste heb ik met mijn mini gevlogen want de wind was dan toch al stevig aangetrokken. Iets na 11 uur ben ik geland en werd het te sterk. Het was dan aan de deltisten om aan de kabel te gaan. Johan, Frank, Sven, Marc en Hendrik hebben tot in de vooravond verschillende vluchten kunnen maken. De wind wou niet afzwakken zodat ik wijselijk heb besloten om geen avondvlucht meer te maken. Ik heb ze niet precies geteld, maar er zijn toch wel heel wat kabels uitgereden. En Frank, ..... die heeft zijn eerste ervaring achter de lierhendels beleefd. Hij is al goed gestart voor zijn 100 liervluchten die hij nodig heeft voor het brevet van deltalierman !
Pinkstermaandag 1 juni 2020: Delta vliegweer !
Pinkstermaandag is uiteindelijk nog een productieve vliegdag geweest met erg veel "delta"- vluchten en geen parapenters. De condities weken toch wel wat af van het voorspelde. De vlagen waren soms hard, maar de richting was wel meer NO, zodat we op de lange lierbaan ons konden installeren. De eerste 2 vluchten heb ik opgetrokken met de oranje backup lier. Ja, ze is nog in orde. Daarna de statische lier op onze 1800 m baan en toen ging het hoog. Ik hoorde geregeld dat er ontkoppeld werd rond de 800 m boven het terrein. Niet slecht denk ik zo. Met Bart op de Quad ging het er erg vlot aan toe. Ik denk dat op het einde van de dag er niet veel benzine meer in de tank was. Een vlucht met de parapente zat er niet meer in.
De oranje lier, een stuk nostalgie ! (maar fantastisch om mee te lieren)
Happy on the winch.
Behind the joysticks !
Zaterdag 14 juni 2020 : Initiatiedag liervliegen.
De weerkaarten lagen er vrij complex bij. Een depressiekern boven de golf van Biskaje schoof tijdens het weekend door richting Ierland. Hierdoor kwamen we zaterdag in een ZO stroming te liggen en zondag meer WZW. Op zaterdag weinig wind, maar wel ZO en dat is 90° cross op onze vaste lierbanen.
Maar uiteindelijk is het nog een productieve dag geworden. Door de ZO wind waren we gestart op de dwarsbaan, maar de windrichting was daar op de startplaats vrij Z tot ZW, zodat we toch maar verhuist zijn naar de lange ZW lierbaan. Het was dan geregeld even wachten op de juiste startbries, maar als beloning konden de piloten dan ontkoppelen boven de 700 m, waardoor ze lange vluchten konden maken in thermische condities. In de latere namiddag draaide de wind definitief naar het OZO en zijn we nog opnieuw verhuist naar de Duitse dwarsbaan waar de meeste piloten hun vluchten konden aandikken. Rond 19 u zijn we ermee gestopt en was iedereen voldaan. Enkel maar blije gezichten en veel lof voor het ganse lierteam ! Super gedaan ! De dag hebben we afgesloten naar oude gewoonte, nl. In de Molen te Bierbeek. Hingen vandaag aan de kabel: Jenske, Frederick, Ruben, Ive, Filip, Bert en Sven.
In de molen te Bierbeek.
Zondag 15 juni 2020 : Deltavliegweer.
Op zondag was de windrichting met een voorspelde WZW richting beter, maar de windkracht was dan wel aan de maximum voor de parapenters, of zelfs er over. Maar het was mooi deltavliegweer ! Nadat we eerst enkele beschadigde stukken uit de lierkabels hadden verwijderd en de lijnen opnieuw hadden hersteld, konden we met de lieractiviteiten begingen. De wind was lichtjes cross uit een westelijke richting maar minder sterk dan was voorspeld. Johan, Bart en Marc waren de deltapiloten voor vandaag. In de lucht waren de condities veel beter dan dat het er op het eerste zicht naar uitzag, met als gevolg dat ze mooie lange thermische vluchten konden maken. Weer een geslaagde liervliegdag ! Op naar de volgende ......
Johan net geland.
Zaterdag 20 juni 2020 : Een mooie liervliegdag.
Vandaag heb ik opnieuw heel wat vluchten kunnen optrekken. We waren er tijdig aan begonnen zodat de parapente piloten al in de voormiddag verschillende mooie vluchten konden maken. Volgens mij waren de windvlagen toch wel steviger dan oorspronkelijk was voorspeld. Op de startplaats stond de wind soms lichtjes cross uit een westelijke richting, zodat er af en toe moest gewacht worden op een gunstig moment. Maar ik hoorde dat er toch kon ontkoppeld worden boven de 750 m. Na de middag werd het als maar beter, kwam de zon er meer door, zwakte de wind af en werden er prachtige wolkenformaties gevormd. Op een gegeven moment zaten al de deltisten gelijk onder dezelfde wolk te draaien en hingen er ook nog twee parapente piloten in de lucht. Wat verder hingen dan nog twee swiften in de lucht. Ik hoorde dat er vluchten van 40 minuten zijn gemaakt en Ive hing zelfs om en bij één uur in de lucht. Helemaal niet slecht! In de vooravond draaide de wind meer door naar het NW en zijn we er maar mee gestopt. Hingen aan de kabel: Johan, Sven, Bart, Hans , Philip, Ive, Ruben, Mauhin en Bernard. Uiteraard hebben we de dag nog afgesloten met het stillen van ons hongertje in de Molen te Bierbeek!
Ikke achter de lierhendels.
Fantastische wolkenformaties.
Zondag 12 juli 2020: Mooie wolkenstraten.
Toen ik het materiaal op het
terrein aan het uitzetten was, zagen de wolkenstraten er
adembenemend uit, maar het duurde nog tot na de middag alvorens de
vliegdag goed op gang kwam. Vakantiemodus? Toen na de middag Hendrik arriveerde
kon hij de hendels van de lier overnemen, zodat ik ook een mooie vlucht kon
maken. De condities hoog in de lucht
waren bij momenten pittig. Later in de namiddag werd het als maar beter en
werden er nog lange, mooie vluchten gemaakt.
Blije gezichten na de landingen. Frank heeft zijn lieropleiding ook nog
kunnen verder zetten en verschillende vluchten kunnen optrekken. Hendrik plakte
met zijn Atos lange tijd tegen het plafond en ik hoorde dat hij moeilijkheden
had om nog terug naar beneden te geraken. Sven
heeft er ook goed ingevlogen met weeral verschillende vluchten erbij op
de teller. En Philip heeft zijn paraglider ook komen uitlaten. De laatste kabel
heb ik nog opgevlogen in boterzachte
vliegcondities. En ons hongertje,
dat zijn we naar gewoonte gaan stillen "In de molen" te Bierbeek.
Op naar de volgende.....
Hoog boven het lierterrein.
Genieten van de vlucht !
Het beste liervliegterrein van België.
Meer foto's op:
https://photos.app.goo.gl/DYak3XBfSkMfmtXcA
Zaterdag 18 juli 2020 : Op de lier.
Vandaag was het opnieuw een thermische dag op het lierterrein. Ik denk dat het omstreeks 11 uur was dat ik Philip als eerste de lucht in trok. De wind stond toen nog mooi op de lierbaan. Naarmate de dag vorderde werden de condities steviger. Op de startplaats kwamen geregeld thermische cyclussen langs waardoor we al eens moesten wachten op het goede startmoment. Achter de lierhendels was het ook soms alle hens aan dek want de piloten moesten door verschillende, stevige bellen worden getrokken. We hebben zelfs een kabelbreuk gehad toen de trommel stil stond en de piloot hoog aan de kabel in een stevige bel zat. Het gevolg van deze thermische condities was dat alle piloten mooie lange thermische vluchten konden maken. Later in de namiddag draaide de wind meer WNW zodat hij soms 90° cross blies en de vlagen ook meer aantrokken. Om 17 u zijn we ermee gestopt, mede door de stevige cross wind en omdat iedereen wel voldaan was. We hadden dan nog wat tijd voor de debriefing bij een koele Stella. Vandaag zelf geen vlucht gemaakt, omdat de andere liermannen op vakantie naar het Zuiden waren. Naar gewoonte hebben we dan nog ons hongertje gaan stillen In de Molen te Bierbeek. Op naar de volgende .......
Heel de dag achter de lierhendels.
Zondag 13 september 2020 : Achter de lierhendels.
Vandaag de hele dag achter de hendels van de lier. Er waren 5 parapenters en 2 deltisten. Iedereen heeft zijn vluchtjes gedaan. Het was heel de middag thermisch, met véél mooie startmomenten. Pas tegen 18u werd er overgeschakeld op zachte botervluchtjes.
Zondag 20 september 2020: Beauvechain.
Opnieuw de hele dag achter de lierhendels.
Zicht op de startplaats op het einde van de vliegdag.
Zaterdag 17 oktober 2020: Een leuke herfstdag.
Volgens de voorspellingen zou het zaterdag de beste dag worden van het weekend. Het blijft droog , bewolkt met lichte opklaringen. En een zwak briesje uit NO richting. Dat is mooi op de lange lierbaan! En het is een leuke, drukke vliegdag geworden die begon met wolken en weinig of geen wind. Na de middag brak de bewolking meer open en kwam de zon al eens te voorschijn waardoor de condities even beter werden. Het was al 18.15u toen ik de laatste kabel heb opgevlogen en toch nog rond 700 m ASL boven de lier kon ontkoppelen voor een boterzachte glijvlucht.
Net vertrokken.
In de lucht.
Net geland.
Achter de lierhendels.
Woensdag 11 november 2020: Wapenstilstand.
Op de feestdag was er in de namiddag een vliegvenster voorspeld. En inderdaad, de windkracht zwakte voldoende af zodat de twee piloten toch nog enkele mooie vluchten konden maken. Hoger in de lucht was er nog een stevige wind, zodat de piloten tegen het plafond konden ontkoppelen. Een leuke feestdag !
De delta van Sven van de shelter naar de startplaats gereden.
Ikke achter de lierhendels.
Zaterdag 28 november 2020: Een mooie , zonnige vliegdag.
Nadat we enkele onderhoudswerkjes hadden gedaan en de lierkabel op de rechtse trommel hadden hersteld, er zaten enkele versleten , uitgerafelde stukken tussen, zijn we er gelijk in gevlogen. De wind was eerst nog wat cross, maar na de middag draaide hij meer NO. Er waren opnieuw enkele nieuwe piloten op de startplaats waardoor het werkendag was achter de lierhendels, met continue bijsturing. Maar alles is goed verlopen. Ik heb de laatste kabel opgevlogen. De wind op hoogte was al flink toegenomen , zodat ik kon ontkoppelen op 1022 m. Daarna volgde een lange glijvlucht naar de landing.
Achter de lierhendels.
In de landingsfase ...
Zondag 6 december 2020: Hardnekkige mist.
De voorspellingen waren veelbelovend met vanaf de middag een mooie NO start bries en zon. Toen ik op het terrein aankwam stond de zwakke bries nog uit het Z en was het nog even wachten tot de nevel en mist zou verdwijnen. Er was dan nog wat tijd om enkele herstellingswerkjes door te voeren. En op de middag draaide zoals voorzien de wind naar NO. Het gevolg daarvan was dat de nevel nog hardnekkiger werd. We hebben nog gewacht tot na 14 u maar er zat weinig verandering in het weerbeeld op deze sinterklaaszondag, integendeel. Spijtig, op naar de volgende !
De startplaats in de mist.